søndag 23. september 2012

Spinatsuppe med bacon og bønner


Olivenbrød fra bakeriet i Lom
Denne suppa er et resultat av ren søndagslatskap. Jeg orket ikke å gå på butikken og måtte ta til takke med det fryseren og kjøleskapet hadde å by på. Dermed ble min helt egen spinatsuppe til, og her kommer oppskriften.

Tidsbruk: 30 min
Passer til 2 voksne
Vanskelighetsgrad: enkel

2 fedd hvitløk
2 sharlottløker
2 strimler bacon
1 ss rapsolje
½ pk Spinat
3,5 dl vann (kok opp og tilsett buljongterningen)
1 terning kyllingbuljong (røres ut i vann før den tilsettes)
1 potet i små biter 
0,5 dl melk
Friske bønner (om du vil)
1 ss parmesan
Salt og pepper

Start med å skjære charlottløken i skiver, og stek til den mykner. Tilsett finhakket hvitløk og den frosne spinaten, sammen med en potet i terninger og 3,5 dl buljongkraft. La det koke i 10 minutter. Sprøstek små strimler av bacon og legg det til siden på et papir. Kjør stavmikseren direkte i gryta til jevn suppe  og tilsett melken. Ha i bønner om du ønsker det. La det koke opp og server med parmesandryss, bacon og deilig brød.

Uten melk? Vil du lage en melkefri variant kan det enkelt gjøres ved å (selvsagt) kutte ut melken, og tilsette en halv potet ekstra i tillegg til 0,5 dl ekstra vann. 

PS! Jeg er med på ukens utfordring hos matbloggsentralen. Hvis du vil klikke deg inn på siden og stemme på ett av mine to bidrag blir jeg veldig glad. Trykk her, og stem på bilde 92 eller 102. Eller et av de andre fine bidragene, her er det mye bra å velge mellom!

1 kommentar:

  1. Dear blogger
    I like your blog
    It really is very useful and great

    --------------------------------
    welcome to my blog
    http://www.homedesign9.com/
    Interior Decorating, Home Design, Room Ideas

    SvarSlett