tirsdag 18. september 2012

Posjert kyllingrulade med hasselbackpotet og eple- og fennikelsalat

Kvaliteten på bildet mitt ble dessverre helt elendig. Å ta bilder inne på kveldstid nå om høsten er liksom å be om å mislykkes. Ser ut som en dårlig gatekjøkkenmeny jeg ALDRI ville bestilt noe fra ... Men et visst bilde får dere jo.

Her er mitt bidrag til ukens utfordring "kylling" hos matbloggsentralen.
Tidsbruk: 1 time
Passer til 1 voksen
Vanskelighetsgrad: vanskelig

1 kyllingfilet
Sitronsaft
60 gram sopp (aroma/champignon)
40 gram fetaost
1/2 eple
1/4 fennikkel
1 potet
Olivenolje
Meierismør
Salt
Pepper (Litt pepper = to runder med kvernen)
Rosmarin (tørket)
1 fedd hvitløk
1 ts soyasaus
sukker
1/4 terning kyllingbuljong
Matfløte

Start med å skru ovnen på 220 grader. Deretter blander du 1 ss olivenolje med 1/4 ts salt, pepper, og 1/4 ts rosmarin. Skjær fine snitt i poteten, nesten helt gjennom, men la den henge sammen på bunnen. Pensle på oljeblandingen og sett den i ovnen. Etter 20 min tar du den ut, pensler en gang til og lar den stå i ytterligere 20 min til den er ferdig.

Del opp soppen og stek den i 1 ss olivenolje på medium varme i ca. 8 min. Mot slutten av steketiden tilsetter du 1 ts meierismør, litt mindre enn 1/4 ts salt, det samme med rosmarin og litt pepper. Rør godt og sett den til siden så den kjølner litt.

Kok opp vann i en middels stor kjele. Rull ut en stor bit gladpack, legg kyllingfileten på høyresiden og brett den andre siden over. Bank kyllingen forsiktig utover med en kjele, en hammer eller hva som helst. Når kyllingen er ferdig banket strør du over fetaosten og til slutt soppen. Rull kyllingfileten sammen så tett du klarer og snurr den inn med gladpack så det blir helt tett på alle sider. Tvinn sidene på gladpacken sammen og knytt helt inntil fileten. La fileten trekke i vannet i 12 min, legg det til siden og la den hvile. Under er en liten film hvor kyllngen rulles på samme måte som min. Men obs! Min kylling posjeres på en annen måte. 


Bland sammen 2 ss olivenolje med 1/4 ts salt, litt pepper og 1 ts ferskpresset sitron. Finsnitt 1/2 eple og 1/4 fennikel og bland godt i dressingen. 

Varm opp stekepannen med 1 ss olivenolje og 1 ss meierismør på medium varme. Finhakk 1 fedd hvitløk og ha det i. Legg i den posjerte kyllingfileten og brun den forsiktig på alle sider. Legg den til siden og la den hvile i 5 min igjen. 

Hell 1 dl vann i stekepannen sammen med 1/4 terning kyllingbuljong, la det koke til kraften er halvert. Tilsett 2 ts sitron, 3/4 ts sukker, 1 ts soyasaus og 0,5 dl matfløte. La sausen komme til kokepunktet og server umiddelbart. Nå burde poteten være ferdig stekt og kyllingen ferdig hvilt. 

Håper noen tar sjansen på å prøve oppskriften, jeg blir veldig glad for alle tilbakemeldinger. 
Håper det smaker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar