onsdag 12. september 2012

Pastafavoritt


Som ungdom brukte jeg mye av tiden min til å henge på kafé. Vi var en fin og rar liten gjeng der vi satt med kaffekoppen vår og diskuterte verdensproblemene. Dessverre kom vi aldri noe nærmere løsningen, og når jeg tenker meg om er det kanskje like greit. Jeg er nemlig ikke sikker på om jeg ville vært enig med den gamle meg lenger. Mest av alt satt jeg der nok fordi jeg var ekstremt sosial og ikke orket tanken på å være alene i 5 min. Det har heldigvis gått over. På en av disse kaféene hadde de en veldig god pastarett som jeg har drømt om siden. I dag har jeg laget min egen versjon, og jeg tror jeg er ganske nært originaloppskriften. Noen som kjenner den igjen kanskje? 

Tidsbruk: 30 min
Passer til 1 voksen
Vanskelighetsgrad: medium


75 g pasta penne (tørr)
40 g bacon
1 kyllingfilet
½ gul løk
165 g sjampinjong
1 fedd hvitløk
120 g squash
½ terning kyllingbuljong
0,75 dl vann
1 dl matfløte
1 skvis frisk sitron
½ ts salt
litt pepper
¼ ts cayennepepper
¼ ts paprikapulver


Kok pasta etter anvisning på pakken. Skjær bacon og kylling i biter, stek og legg til siden. Stek sjampinjongen til vannet har kokt ut av den og ha i gul løk, stek videre på medium varme til løken mykner. Tilsett hvitløk og squash helt mot slutten. Legg alt til siden. Ha fløte, vann og buljongen i stekepanna sammen med alt krydderet. La det koke til sausen tykner litt og ha i sitronen. Bland alle ingrediensene i en gryte og la det småputre sammen i ca. 5 min. Server gjerne med godt brød til. 

10 kommentarer:

  1. Mmm... Det både ser og høres veeeldig godt ut!
    Skummelt skummelt for ei som sloss med badevekta :P
    Men til helga kanskje!! Denne må jo bare prøves :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er ikke så aller verst kalorimessig faktisk. Kutt litt på pasta (til 50 g), bacon til 30 g og bruk 0,75 dl matfløte og 0,5 dl vann, resten som det står i oppskriften. Da havner en god porsjon på rundt 600 kcal, ikke så gæli for litt god helgemat :D

      Slett
    2. Neeeeei... Tester den som den står, må jo være lov å kose seg litt ekstra i helgene :) Hvordan skal man ellers holde ut i lengden ;)

      Slett
    3. Sant det, kjør på! Bare å doble/triple opp så det blir nok til hele familien :D

      Slett
  2. Mmm, den tror jeg at må prøves ja!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har jo gourmetmann Mona, kan jo bli helt nervøs om du skal prøve oppskriften. Håper det smaker! :)

      Slett
  3. Kan det være Petter og Ta det piano sin Pasta Cajun?

    Mamsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok ikke langt unna mamma, men den oppskriften kommer en annen dag. Dette er en rett fra Metz :)

      Slett
  4. Mmm. Deilig med slike middagsretter med fine farger og deilige smaker. Blir sulten av å se på :D

    SvarSlett
  5. Den så god ut - mye godt i :)

    SvarSlett