lørdag 1. september 2012

Blomkålsuppe uten melk, mel og nesten uten kalorier (for den som bryr seg om slikt)


Blomkålsuppe har alltid vært en av mine favoritter. Sammen med tomat- og kyllingsuppe og jordskokksuppe. Jeg er vel generelt glad i supper tror jeg. Eneste ulempen er at det ofte fører til magevondt siden jeg er melkeintolerant, dermed har jeg laget en ny versjon av blomkålsuppen min, og den er minst like god! Sammen med salt, pepper, 1 ss olje og 7 dl kyllingbuljong (terning blandet med vann) er tingene på bildet (og blomkål) det eneste du trenger. Vil du gjøre suppen litt mer kremet kan du bytte 1 dl buljong med melk.





























Finhakk løk og hvitløk, del blomkålen i små buketter og og skjær purren i ringer. Varm opp 1 ss olje i en kjele og stek purre og gul løk på svak varme til den mykner og blir litt blank. Ha i hvitløk og blomkål og stek videre på svak varme i 2–3 minutter. Ha i kyllingbuljongen og la alt småputre til blomkålen er mør. Bruk en stavmikser rett i gryta og kjør på til den får en tykk fin konsistens.  Deretter salter du med 1/2–1 ts salt og noen runder med pepperkvernen (ikke for mye her!) Vær så god, håper det smaker :)

6 kommentarer:

  1. Jeg lagde kyllingsuppe i går - det er så godt med suppe :) Din så veldig god ut - tror vi må prøve den, for vi bruker heller ikke melk hos oss :)

    SvarSlett
  2. Jeg har ambisjon om å lage ordentlige supper, ikke bare sponse Toro. Takk for oppskrift.

    SvarSlett
  3. Hei, skal teste suppa de i dag... gleder meg:-) lite tips for melkeintolerante... erstatt melk med havrefløte... minst like kraftig som fløte så den kan vannes ut for en mer melkeaktig konsistens.

    SvarSlett
  4. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add
    to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you
    would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading
    your blog and I look forward to your new updates.

    Here is my webpage: Las Vegas Microwave Parts

    SvarSlett
  5. Jeg må bare skrive her til deg; jeg har laget denne suppa så mange ganger nå, etter jeg fant den tilfeldigvis når jeg googla blomkålsuppe! Den har nå blitt et fast inventar i oppskriftene mine og den er knallgod! Tusen takk!!

    SvarSlett