mandag 20. august 2012

Lag blomstrende egg

Bildet er tatt med telefonen like før vi løp av gårde til barnehagen. 

Det eneste du trenger for å lage ditt eget blomstrende egg er en av de små plastboksene fra Rice eller en eggeform.

Sånn lager du et blomstrende egg:
1. Kok opp vannet og ha i egget.
2. La det koke i 9 minutter.
3. Skrell det under kaldt vann.



5. Legg boksen i kjøleskapet i en bolle med kaldt vann, vent i 15 minutter.



6. Nå kan du ta ut det blomstrende egget ditt, legge det i matpakka til ungene eller spise det selv.

For å lage blomsten har jeg brukt en blomsterboks fra Rice, men jeg har også bestilt eggeformer fra   Casabento. Er ikke de søte vel? For stjerne/hjerte og bamse/kaninformen + frakt betalte jeg 75,-. Det finnes selvsagt litt mer guttete former som tog og biler også.

Bildene er lånt fra Casabento.


Noen av dere har sikkert hørt om Bento allerede, men for de av dere som ikke har det anbefaler jeg et kjapt googlesøk. Bento, eller obento er opprinnelig en japansk type matpakke som nå er i ferd med å spre seg til flere og flere land. Den består hovedsakelig av ris, fisk, kjøtt og rå, kokte, syltede eller stekte grønnsaker. Med andre ord en sunn, god og spennende matpakke (kanskje ikke så rart at flere og flere lar seg inspirere). De aller ivrigste lager glitrende fiskepuddingstjerner, Hello Kittyfigurer av ris eller andre kunstferdige figurer. Så avansert er nok ikke jeg, men blomstrende egg klarer jeg! Min motivasjon er nok først å fremst at jentene skal få et sunt, variert kosthold og at de kanskje skal plukke opp litt av matinteressen min. Krysser fingrene!

Trenger du matboks også så har jeg kjøpt våre på e-bay. To matbokser + frakt kom på akkurat 200,-. De ble sendt fra Hong Kong samme dag som jeg bestilte dem og var på postkontoret her få dager etterpå, det kaller jeg effektivt.

Rosa selvfølgelig ...

Er det forresten noen av dere som har smakt Lemon curd? Det smaker akkurat som de sitrondropsene man fikk kjøpt før, farlig godt! Oppskrift kommer selvsagt, jeg må bare lage en ny porsjon så jeg får tatt bilder først. Hvor ble den andre av igjen? Jeg har ikke sett den ...

2 kommentarer:

  1. Så utrolig smart å bruke Rice-formen til det, ser jo så lekkert ut! Takk for tips! Ønsker meg en egg-mold jeg også, skulle helst hatt Hello Kitty til jenta, og en bil eller noe sånt til guttungen. Jeg skriver det opp på ønskelista!

    SvarSlett
  2. Gøy. Og så har du safran-fat, ser jeg :)

    SvarSlett