onsdag 8. august 2012

Aioli med basilikum


Pleier det å skje deg også? At det ene tar det andre, og plutselig, helt plutselig har du rotet til hele kjøkkenet? Jeg kjøpte meg morter i dag. Til andre som måtte vurdere det vil jeg anbefale å ta med i vurderingen hvor mye den veier og hvor lang vei man har hjem. 


Jeg kjøpte en mynte også, og den overtok krukken til en basilikum. 
Du vet det jeg snakket om, at det ene tar det andre.


1 neve frisk basilikum
1 fedd hvitløk
1 ts dijonsennep
Knus sammen (eventuelt finhakk)

2 eggeplommer
2 dl rapsolje (kan eventuelt bytte 0,5 dl med olivenolje)
1,5 ss sitron
Salt og pepper
Bruk en av vispene på håndmikseren og miks eggeplommene kjapt sammen, gjerne i en smal høy boks á la den som følger med en stavmikser. Tilsett blandingen med basilikum, hvitløk og sennep. Miks litt til, og tilsett sakte litt og litt rapsolje samtidig som du mikser godt. Jeg synes det enkleste er å helle i litt, mikse godt, helle i igjen osv. Når du har mikset inn halvparten av oljen tilsetter du 1,5 ss sitron før du mikser videre og heller sakte i resten av oljen. Jeg tilsetter en klype salt og litt pepper, men her er det viktig å smake seg frem. Håper du liker den.

Og du, har du hatt en fin ferie?

4 kommentarer:

  1. Denne så spennende ut! Har bare smakt en hjemmelaget aioli før men den inneholdt rømme og majones også!
    Må prøves :)

    SvarSlett
  2. Aioli og majones er det samme Elin, eneste forskjellen er litt hvitløk ;) Men rømme? Det hørtes snålt ut!

    SvarSlett
  3. Åja... Ja jeg har ikke peil :p
    Smaker ulikt og heter to forskjellige ting sååå ;)
    Jo den innehold rømme også og var faktisk veldig god :)

    SvarSlett