søndag 24. juni 2012

Spis opp hele reka di da du!


Mat og bilder er det store for tiden, jeg er fullstendig hekta! I går knipset jeg massevis av bilder til et blad jeg skriver for. Definitivt en stor utfordring siden det høljeregnet og jeg skulle ha med tre små skolebarn på bildet, men jeg tror det ble bra. Jeg er jo egentlig ingen fotograf, men jeg blir lurt inn i det ene fotooppdraget etter det andre, så nå har jeg bestemt meg for at jeg må bare bli god på det. Det var foto, med mat er det litt annerledes. Der er det utforskeren i meg som blir ivrig, og i dag var det en pose full med reker og en sellerirot som satte hjernen i spinn (i tillegg til mamma). Dermed ble det fiskesuppe etter egen fantasi til middag, og den ble ordentlig god, så her kommer oppskriften.

Kremet fiskesuppe

Kraft
1/2 kg reker med skall
1 gulrot
1/2 løk
2 fedd hvitløk
skallet av en lime
1/2 chili
1 ts tomatpuré
smør
vann

Rens rekene, og legg skallet (med hoder) i en bolle, selve rekene kan du sette i kjøleskapet til senere. Skjær løken i skiver og surr den i en kjele med olivenolje, skjær gulroten i firkantede biter og tilsett den også. Deretter finhakker du chili og hvitløk, og river skallet av en lime (ikke det hvite), tilsett alt i gryten og surr videre på ganske svak varme til grønnsakene mykner. Tilsett en ss smør, tomatpuréen og ha i rekeskallet. Surr i 3–4 minutter samtidig som du rører godt, og hell over nok vann til at det såvidt dekker rekeskallet. La det hele stå å småkoke i 20 minutter, og sil kraften gjennom et dørslag.  Nå har du en supergod rekekraft med masse smak.

Kremet fiskesuppe
1 purreløk
1 gulrot
2 fedd hvitløk
1/2 chili
5 dl rekekraft
2 dl creme fraishe (du kan brukke lettversjonen)
2 dl matfløte
1 ss hvetemel
1/2 sellerirot
Pillede reker
400 gram fisk (laks, torsk, sei e.l)
Sitron
Salt 
Pepper


Start med å skjære purreløken i tynne ringer og ha den i en kjele på medium varme med litt olje. Når løken begynner å bli blank og myk tilsetter du finhakket chili og hvitløk.  La det surre sammen med løken et par minutter før du tilsetter hvetemelet samtidig som du rører godt og tilsetter rekekraften litt etter litt. Deretter tilsetter du créme fraishe og fløten. 


Ha i terninger av gulrot og sellerirot (lag gjerne bitene av sellerirot litt mindre enn gulerøttene. La det småkoke til grønnsakene er møre, og smak til med litt sitronsaft, salt og pepper. Skjær fisken i terninger, ha den i og la den trekke i 2 minutter før du tilsetter rekene. La det hele trekke i ytterligere 2 minutter og smak til enda en gang for å være sikker på at smakene er riktig balansert. Server med godt brød. 


Oppskriften ble milelang, men den er ikke så komplisert som den ser ut, jeg lover! Klarte jeg å finne på den på sparket så klarer du å lage den. Si fra om du prøver den da, er alltid morsomt med tilbakemeldinger. Bon apétit!

3 kommentarer:

  1. Suppa så nydelig ut.

    Elsker også retro, fint bloggnavn. Liker det jeg ser her så deg følger jeg gjerne videre :-)

    God sommer!

    Vigdis

    SvarSlett
  2. Hei!

    Hvis du bor i Oslo, har jeg et godt tips til hva dere kan gjøre på søndag! Dra til Frognerparken å se PETER PAN!!! Det er 2.klasse ved Teaterhøgskolen som setter det opp! En veldig bra forestilling for store og små! Garanterer latter og god stemning! Kom i morgen klokken 18.00!!

    www.peterpaniparken.no

    SvarSlett
  3. View other Seattle Free Stuff articles or visit Cindy's blog at
    for frugal tips, free stuff and advice on saving money.
    The process works the same as a photography class minus the darkroom setting.
    Of course, there are plenty of professionals
    who never attended a single class, so it's up to you to decide what works best for your
    career.

    My web site; digital slr photography beginners

    SvarSlett