lørdag 17. desember 2011

Sånn kort fortalt

En kjapp update på den siste tiden


Kalendergavene er pakket inn, og pakket bort. De søte julejentene var ikke fullt så søte på dag 3 da de hylte og gråt over at de ikke fikk "riktige" gaver. Julekalenderen ble ryddet bort, og frem kom sjokoladekalenderen. 


Synd for de, for dette er noe av det som var inni kalenderen ...


Vi har sett på ski. Heia Norge!


Vi har bakt kakemenn, eller "julemanna" som jeg kaller det.

1 kopp smeltet smør
1 kopp melk
1 kopp kefir
250 gram sukker
600 gram hvetemel
2 ts hjortesalt

Bland smeltet smør, kefir og melk. (Jepp, her i Kværnerbyen har vi til og med smør!) Rør inn sukkeret, så melet med hjortesalt i. Sett deigen i kjøleskapet minst 2 timer, og helst over natten. Stekes på 200 grader. Vil du ha de myke så baker du ut leiven ganske tjukk og tar ut fra ovnen så snart kakene begynner å få et brunt skjær på kantene. Lyst at de skal fortsette å være myke? Oppbevar i plastpose i lufttett boks!


WOPS!


Ny sveis! Det var på høy tid.


Jeg og Nora har laget wok. Vi marinerte kyllingfilet i teryakisaus med hakket ingefær i. Så stekte vi raskt litt hvitløk og rødløk. Deretter hadde vi i kyllingen, og når den var nesten ferdigstekt hadde vi i gulrøtter, brokkoli og paprika. Serveres med ris og cashewnøtter på toppen. Med litt soyasaus blir det perfekt!


Half way.


Mali sov.


Jeg har laget muslibarer (heter det virkelig det?)

200 gram havregryn
100 gram rosiner
200 gram mandler (skoldet)
1,5 dl honning
2 eggeplommer
250 g brunt sukker
180 gram smeltet smør. 

Kommentar fra Magnus: "Hva har du brukt hammeren min til?" (Noen som klarer å gjette?)


Nei, jeg brukte ikke hammeren til å slå Mali på hånden. 
Den ble brent av en kaffekopp. Jeg velger å frasi meg alt ansvar. At hun på mirakuløst vis skulle sparke kaffekoppen som stod en meter foran henne rett opp i luften, for så å lande på hånden hennes. DET hadde jeg faktisk ikke forutsett. Heldigvis (eller kanskje ikke) så begynner jeg å bli dreven på brannsår. Så jeg løp mens jeg kastet av henne klærne, og fikk oss rett inn i dusjen under lunkent vann. Der stod vi i  30 minutt til kjøling. Etter det pakka vi oss inn i tepper og håndklær, og stappa hånden i litersmålet. Jeg har nemlig lært på den harde måten at man alltid, uten unntak skal kjøle ned såret såpass lenge når det gjelder barn (og forsåvidt voksne også). Vi fikk heldigvis betalt for den gode skyllejobben, for dagen etter var det ikke en eneste prikk å se!


Vi hadde julelotteri på jobben, til inntekt for Frelsesarmeen. Det var store dukkehus og mye annet fint man kunne vinne. Jeg ønsket meg kun denne radiobilen, og siden jeg har sånn uflaks innen kjærligheten (tulla!) så vant jeg den selvsagt. Nå gleder jeg meg til å bygge hopp og spennende veier til den i juleferien. Den er til meg selv ja, barna kan bare drømme om å få låne den.


Minipizza til kidsa

1 tortillalefse
1 ss ketchup
spekeskinke eller annen skinke
cherrytomater
ost
ruccola (lite populært) 
rømme

Smør ketchup utover tortillalefsen, ha på skinke, tomater og ost, og stek i ovnen på 250 grader. Dette går kjapt, så følg med.

Hvis du ikke er like barnslig, eller ganske enkelt har litt bedre smak. Ja da kan du prøve deg på denne.

1 tortillalefse
1 ss tacosaus
spekeskinke/serranoskinke
cherrytomater
blåmuggost
litt vanlig ost

Smør ketchup utover tortillaen, ha på skinke, tomater, blåmuggost og vanlig ost. Stek i ovnen på 250 grader (kjapt!) Når pizzaen er ferdig strør du på ruccola, valnøtter og littegrann rømme. 

Denne pizzaen kan varieres så alle blir fornøyd og får det man liker på. Veldig enkelt og med høy suksessfaktor. For ikke å glemme at man bruker kun et kvarter fra start til slutt. 1 pizza til barn, 2 til voksne. Barna digger selvsagt å få velge ingrediensene selv. (Jeg må innrømme at jeg ofte gjør det samme når jeg bestiller pizza).


Mali har sovet enda mer. 

Vi har også vært på fireårskontroll med Nora. Helsesøsteren kunne fortelle at hun lå litt over snittet på vekt og høyde, og at hun vokste akkurat som hun skulle. Hun sa selvfølgelig også at hun var ekstremt inntelligent, og at hun hadde et fremragende ordforråd. (eller nei, hun sa kanskje ikke det. Men jeg er helt sikker på at det var det hun mente.) 


I går feiret vi Idol-Jenny fra hjembygda mi som vant en velfortjent seier i idol.
Jeg gråt så tårene sprutet, og skålet i alkoholfri øl. Det gjør nemlig dagen derpå en del enklere for oss gæmliser. 

Ja, sånn har uken gått. Det har gått megakjapt. Vi har selvfølgelig gjort massevis av andre ting også, men de har jeg ikke bildedokumentasjon på. Og hvis du syns jeg viser dritt dårlige bilder i dag så har du helt rett. Kameraet ligger nemlig på jobb og jeg glemmer å ta det med meg hjem hver eneste dag. 

Håper uken din har vært fin! I morgen skal vi se på "Putte-lutt" som Mali sier det. 
Det blir kos. Vi ses!

2 kommentarer:

  1. Haha, da snakker vi en real oppdatering!! Høres ut som en hektisk men fin uke :)

    SvarSlett
  2. Og det var brutalt ang. kalenderen. Men jeg skjønner det godt, fikk samme reaksjon fra husets datter i fjor. Men i år har gavene tydeligvis falt bedre i smak og da hun fikk valget mellom pakke- eller sjokoladekalender valgte hun heldigvis det første.

    SvarSlett