torsdag 29. desember 2011

Romjulsvariasjon

Det er godt med noe litt lettere inn i mellom all den gode julematen, dette er middagen vi hadde i går.
Oppskriften er sterkt inspirert av en god nabo og har blitt en klassiker her hjemme.


Tidsbruk: 45 minutter
Nok til 2 voksne og 2 barn


Spinatkylling


4 kyllingfileter
4 store tomater
1 pose fersk spinat
4 porsjoner ris
1 pose bretagne kyllingsaus
salt, pepper og chilikrydder



Start med å sette stekeovnen på 250 grader. Kok så ris etter anvisning på pakken. Skyll spinaten og ha den i en varm stekepanne med litt olje i, avslutt med en klype maldonsalt eller et dryss vanlig salt. Jeg må steke i to omganger for å få stekt all spinaten. Deretter steker jeg kyllingfiletene på medium til sterk varme, og krydrer med salt, pepper og chilikrydder. De trenger ikke å være gjennomstekte, men bør ha en god stekeskorpe.


Samtidig deler jeg opp tomatene i store båter. Alt legges i en ildfast form i denne rekkefølgen; spinat, tomat, kylling. Til slutt drysser jeg over litt parmesanost, men det er ikke nødvendig for at retten skal bli god. Stekes i stekeovnen på 250 grader i 10 – 15 minutter. Nå lager du sausen etter anvisningen på pakken. Et annet alternativ er å bruke soyasaus, det syns hvertfall jeg er godt :)



Håper det smaker, og pass på! Tomatene er supervarme.

1 kommentar:

  1. Nam! Det så veldig godt ut :) Jeg gjorde et forsøk på å lage kylling i appelsinmarinade fra Matprat.no i går. Til tross for at oppskriften ble fulgt til punkt og prikke smakte det liksom ingenting. Tror jeg er en gjerrigknark på krydder ;)

    SvarSlett