onsdag 28. desember 2011

Har du overskudd sier du?

God jul til alle dere som leser bloggen min!

Spente julejenter i nye kjoler fra "mormor".
Vi er hjemme fra en fin (om enn litt forblåst) juleferie på sunnmøre. Da orkanen kom på 1 juledag var jeg rimelig spak, jeg rømte med begge jentene ned i kjelleren med kun en mobiltelefon som lommelykt. Magnus syns jeg var vel hysterisk, men jeg vet ikke om han overhodet vet hva det vil si å være redd.
Det gikk hvertfall fint, og det var det viktigste av alt. Jentene merket ingenting til orkanen og sov som en stein. Dagen etter våknet vi til en nedblåst bygd. Båter lå på land, en takterasse lettet og gikk rett inn vinduet på nabohuset, store furutrær og telefonstolper lå flate. Det er helt utrolig at det ikke har gått liv i orkanen, jeg syns den var brutal. Heldigvis sies det at sånne ikke kommer oftere enn hvert 20-30 år, og dermed regner jeg med at jeg er over 50 neste gang den treffer oss. Jeg kommer nok til å ta med meg jentene i kjelleren da også, men jeg håper de går selv. Å bære to jenter på 22 og 24 år blir kanskje litt i overkant.

Orkanen gjorde selvsagt inntrykk, men før den slo inn over Stordalen så hadde vi en kjempefin julefeiring. Høydepunktet var selvsagt da julenissen kom. Nora ville helst gjemme seg, men Mali var tøff som alltid. Hun åpnet døren og spurte bråkjekt om hun kunne få en pakke. Vi hadde nemlig avtalt på forhånd at julenissen var skikkelig snill. Besta stakkar gikk glipp av hele greia, hun var nemlig på do hele halvtimen (i følge barna hvertfall). At hun sneik seg ut i nissekostyme var det ingen som merket. "Nissen har sånn damestemme" mente Nora, og det var kanskje ikke helt feil. "Men jenter har jo ikke skjegg, så det er en mann mamma". Helt klart ...

Et annet høydepunkt var det når jeg fikk lov til å overta ansvaret for årets svineribbe. Alt gikk etter planen inntil jeg skulle ta fatt på svoren og innså at ovnen hadde verken overvarme eller grill. Heldigvis endte det veldig bra, både ribben og sausen ble veldig bra. Sausen aller best. Om noen vil prøve seg på den så inneholdt den følgende:

Saus til svineribbe
Kraft fra svineribba 5 dl (som for vår del ble stekt med en del vann i bunnen av langpannen, sammen med gulerøtter, gul løk, timian og hvitløk).

5 dl kraft
2 ss worchestersauce
2 ss soyasays
1 ss hvetemel
salt og pepper

Ha kraften i en kjele, og kok opp. Tilsett under omrøring worchestersauce og soyasaus. Ha i 1 ss hvetemel og la det ligge til det synker i sausen (ca. 1 min). Rør godt, og smak til med salt og pepper. Superdigg saus med en ekstra spiss!

Jeg har fått fulladet batteriene i juleferien, og ser forresten frem til flere bloggposter i det nye året. Blogging er nemlig et overskuddsprosjekt som mye annet, og det er ikke alltid tiden strekker til.

Jeg har ikke tenkt å bli en matblogger, men her kommer likevel middagsplanen for de neste dagene. For selv om det er jul med alt det innebærer av besøk og avslappning, så trenger man god og sunn mat. Om noen vil kan jeg sende over handlelisten som hører til også, men den gidder jeg ikke å skrive inn her.


Fredag: Fajitas (Husk å legge pinnekjøttet til bløt)
Nyttårsaften: Pinnekjøtt a la Hellstrøm
Dessert: Sjokoladepudding med vaniljesaus + mandelpudding med bringebær

Den minste kokkelærlingen.
GODT NYTT MATÅR!

1 nyttårsdag: Grøt + julemiddag på Korsvoll
2 nyttårsdag: Spaghetti med kjøttsaus (samme kjøttsaus som brukes til lasagnen)
Tirsdag: Skinkebiff med ris, salat og saus
Torsdag: Svensknorske kjøttboller med potet- og gulrotmos og fløtesaus



Det var dårlig med bilder i dag, men det får duge for nå. Jeg kommer tilbake med nytt blogginnlegg i morgen. Fortsatt god juleferiring til dere! Nå skal jeg ut å handle mat.

2 kommentarer:

  1. he he, trur eg hadde rømt i kjellaren med ungane eg òg:) kjenner eg er litt glad for at dette ikkje var det året me skulle feire jul hjå familien i Sogn, som var 48 timar uten straum, mobilog fasttelefon,og med stengt veg... Så bra at du deler ukes-menyen, kjekt m litt inspirasjon for her har me grodd fast i ca 5 middagsrettar. ha ei fortsatt fin romjul!

    SvarSlett
  2. Wow, det hørtes ut som skumle saker. Jeg hadde garantert også sittet i kjelleren :-) Godt det gikk fint med dere. Så ei dame på TV i dag - alle vinduene var blåst inn og taket var borte. Ikke til å spøke med de naturkreftene!
    Håper dere får en mindre forblåst nyttårshelg - ser i allefall ut som dere skal spise veldig godt :-)

    SvarSlett