torsdag 24. november 2011

Klar, ferdig, GRATENG!

Det er så hektisk for tiden at jeg ikke rekker over noe annet enn det jeg må. Det er akkurat sånn jeg liker det, så jeg vil ikke klage. Men jeg vil jo gjerne beklage til de som følger bloggen min, beklage for at dette kun er det andre innlegget denne måneden. Så håper jeg dere likevel vil fortsette å følge meg i håp om at det blir roligere tider etterhvert. Mat er en av de tingene som faller inn under "det jeg må", og i dag hadde vi pølse- og grønnsaksgrateng til middag. Her er oppskriften! 

Ingredienser.


Pølse- og grønnsaksgrateng

2 gulrøtter
1/2 purreløk
1/2 boks mais
1/2 paprika
1/2 brokkoli
1 stor røkt middagspølse

2 porsjoner makaroni (kokes etter anvisningen på pakken)

3 ss melange
3 ss hvetemel
1 egg
ca. 5 dl lettmelk

litt revet ost

Start ved å sette på vannet til makaronien. Når det varmes opp kan du skjære alle grønnsakene i biter 
(a la amerikansk blanding). Ha makaronien i vannet, og kok etter anvisningen på pakken. Fjern skinnet fra pølsa, skjær i biter og stek kjapt i en stekepanne. Når makaronien er ferdig heller du av vannet og har den i en stor ildfast form. Det samme gjør du med de ferdig stekte pølsene. Deretter steker du gulerøtter, brokkoli og purreløk kjapt i en panne. Ha alt i den ildfaste formen, og bland inn paprikabitene. Nå skal du lage hvit saus. Smelt 3 ss med smør i en gryte, når smøret er smeltet røren du kjapt inn 3 ss hvetemel med en visp. Spe med melk litt etter litt, og pass på at du rører skikkelig godt når det koker opp. Bland 1 egg med litt av melken, og ha i gryten samtidig som du rører kraftig. La koke opp og spe med melken til det blir passe tykt. Smak til sausen med litt muskatnøtt, salt og finmalt pepper. Hell over blandingen i den ildfaste formen, og ha til slutt litt krydder på toppen (her bruker jeg gastromat, men Magnus mener jeg burde gå i skammekroken for at jeg bruker det ...) Helt til slutt har jeg litt reven ost på toppen, før jeg setter formen i ovnen på 225 grader i 10–15 minutter.

Før steking.
Etter steking gikk ting litt fort for seg, så vi rakk ikke å ta flere bilder.
Retten er veldig populært blant barna, og en veldig grei måte å få i de masse gode grønnsaker på. 

Håper noen vil prøve oppskriften, så ønsker jeg dere en kjempefin kveld. Jeg er tilbake like plutselig som jeg forsvant. Tjohei!

3 kommentarer:

  1. Mmmm, det er veldig godt!! Det må jeg lage en dag snart igjen. Kanskje allerede i morra kveld ;)

    Ha en fiiin helg!!!

    SvarSlett
  2. Grateng - nam :-) Alltid godt!

    SvarSlett
  3. Takk for tips! Den skal jeg prøve en dag :)

    SvarSlett