søndag 16. oktober 2011

Kun en glede

Gjengen på tur!
For en deilig helg! Det er helt nydelig vær her for tiden, og det gjelder å bare komme seg ut. Nyte de siste dagene uten snø på bakken. Det er allerede kjølig, men det gjør det bare litt ekstra magisk på et vis. I går gikk vi tur gjennom skogen fra Frognerseteren til Tryvvannsstua, en tur som etter hvert har blitt vår faste rute. Denne gangen var mamma og Synnøve også med på turen, noe som gjorde den ekstra koselig.

    

I dag har vi stort sett kost oss hjemme, og skal det være en skikkelig søndag så må man selvfølgelig ha en ordentlig søndagsmiddag også. I dag hadde vi kjøttkaker med poteter og kålstuing, supergodt! 
Kjøttkakene mine lager jeg ved å blande 2 pakker karbonadedeig med 2 finhakkede sjarlottløker, en liten pose parmesanost (kjøpt på rema) og tilsetter til slutt salt, pepper og rosmarin. Men nok om kjøttkakene, det var egentlig paien jeg skulle snakke om. Oppskriften på smuldrepai har jeg fått fra Synnøve. Det er henne dere ser på øverste bildet med stor mage. Og bare så det er sagt så er det ikke pai som har sørget for at magen er blitt sånn som den er. Det er et lite tantebarn som ligger inni der, storkoser seg og gjør seg klar for å snart komme ut hit å hilse på. Gjett om jeg gleder meg! 

Akk så mørke bilder på høsten ...
Paien lager du sånn: (og jeg garanterer at den blir RÅgod!)

200 g hvetemel
200 g smør 
200 g sukker


Ta ut smøret litt før du går i gang med bakingen, og del det i terninger så det mykner raskere. Skru ovnen på 200 grader, og jekk opp forventningene enda et hakk. Skrell 3 epler, fjern kjernen og skjær i skiver. Smør paiformen med litt smør, og legg eplebitene utover. Dekk så mye du kan av bunnen i formen, og sleng resten oppå litt jevnt fordelt. Deretter tar du et par ss med sukker som du strør utover eplene, før du strør på godt med kanel. 


Bland så sammen hvetemel, smør og sukker, så knar du det til det er godt blandet. Så er det bare å smuldre paideigen over eplene og sette formen i ovnen. Der skal den stå til den er svakt brunlig på toppen. La den få stå litt på benken før du serverer den sammen med is eller vaniljesaus. Og du, husk å dele med noen så du ikke spiser opp alt selv!
Forrige helg plukket vi kongler, så kom en av jentene hjem med kastanjer på torsdag. Og i går fant vi jammen verdens søteste minijuletre i skogen. Nå pynter det bordet sammen med resten av skogens tegn på høst.

Til slutt må jeg bare vise dere bildene fra en sittesekk/saccosekk jeg kjøpte på loppemarked for litt siden. det var en liten revne øverst ved håndtaket, noe som gjorde at jeg fikk den for bare 10 kr. Den fikset jeg på bare 5 min ved symaskinen, og trekket var vaskbart. Jeg har aldri sett finere sittesekk jeg, den er rett og slett råkul. Sjekk mønsteret da! 

Nå skal jeg nyte siste rest av helgen i sofakroken med strikketøyet mitt. Lade opp til uken som kommer, legge meg tidlig og nyte lykkefølelsen. Jeg er så takknemmlig for at vi har det som vi har det. Heldige heldige meg! 

Ønsker en superduper kveld til alle mine vakre lesere.

(Tenk at den lille bloggen min har snart 100 følgere! *lykke*)

5 kommentarer:

  1. Kjempekoselig familiehelg - det er det beste :D
    Jeg fikk litt julestemning av pynten du har laget til! Jeg gleeeeder meg til adventstiden, og det er jammen ikke lenge igjen nå :O
    Jeg er enig - sittesekken var råkul!
    Stor klem!

    SvarSlett
  2. For ei herlig helg - god mat og frisk luft sammen med de man er glad i :-)
    Sittesekken var kjempetøff! Lurt kjøp :-)
    Fin ny uke til deg :-)

    SvarSlett
  3. Det så helt herlig ut. Så kjekt med tur. Og veldig fine bilder også.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  4. Hei.
    I dag vil jeg gi deg en Award :-)
    Se på min blogg hvis du lurer på noe :-)

    SvarSlett
  5. Hei! For ein fin blogg du har, masse kjempefin inspirasjon!! Gratulerar med premie i foreldremanualens konkurranse! Veldig stilig kjole! Håpar det er greit at eg la meg til som følger! God helg!! BK

    SvarSlett