lørdag 1. oktober 2011

Jordskokksuppe


Min favoritt!

I år har vi dyrket våre egne jordskokker på balkongen, og gleden var stor da vi endelig kunne høste de. Jeg reiv opp, og Nora plukket stolt av hver minste lille jordskokk. Alt sammen ble brukt til suppe.

2 sjalottløk
jordskokk
poteter
melk
matfløte
vann

smårettbacon
salt og pepper
1 ss olje

Finhakk sjalottløken og fres på svak varme. Skrell og skjær poteter og jordskokk i små terninger, og ha i kjelen. Tilsett 50/50 med matfløte og melk til det når halvveis opp på jordskokkene (om noen forstår hva jeg mener). Deretter tilsetter du vann så det dekker jordskokkene + ca. 3 cm. Dette er ikke så viktig at blir riktig, poenget er at du skal dekke jordskokkene + litt til. La det stå å koke til potetene og jordskokkene er helt møre, deretter bruker du en stavmikser i gryta, eventuelt en blender. Kjør til fin blanding, om det er for tykt kan du spe med litt melk. Men husk at dette skal være en litt fyldig suppe. Kok opp, og stek kjapt smårettbacon som du skal bruke som garnityr. Smaker utrolig godt med grove baguetter til. 

Vi har handlet inn mat til de neste to ukene i dag. Det er så digg å få det gjort. Legger ved menyen om noen vil kopiere. Jeg ser at flere av rettene våre går igjen uke for uke, men sånn er det vel kanskje i de fleste familier?

Uke 40
Mandag: Hakkebøff med potetmos og fløtesaus Spinatkylling
Tirsdag: Torsk med poteter, gulrøtter og smør
Onsdag: Spinatkylling
Torsdag: Grove fiskekaker med poteter, brun saus
Lørdag: Svinekjøtt i sursøt saus med ris
Søndag: Middag på Korsvoll

Uke 41
Mandag: Fiskepinner med gulrøtter og poteter
Tirsdag: Pannekaker med blåbærsyltetøy, sukker og sitron (dette bør dere prøve!)
Onsdag: Stekt laks. hollandaise, poteter og stekte grønnsaker
Torsdag: Tikka massala
Fredag:  Pizza
Lørdag: Risengrynsgrøt, sushi på kvelden
Søndag: Kjøttkaker i brun saus med poteter, gulrøtter og kålstuing 





Og sånn heeelt på tampen så vil jeg tipse om at nettbutikken Nettpynt selger kule lampeskjermer fra House Doctor til halv pris denne helgen. Jeg har ikke fått gjennomslag for flere lamper her hjemme enda, men jeg er helt sikker på at en sånn skjerm kledd med et fint stoff, sammen med en stoffledning i farge ville blitt KNALLkult!

Vil du se hvordan jeg gjorde det da jeg trakk om en lampe kan du se her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar