lørdag 3. september 2011

Verdens beste kake!

Sist helg delte jeg oppskriften på verdens beste eggerøre, og denne helgen kommer altså verdens beste kake. Og jeg tuller ikke, det ER virkelig verdens beste kake. Det beviste jeg fint den gangen jeg spiste en halv kake alene, helt uten å overdrive en gang ... 


Så her er altså oppskriften på Oreokake!

450 g Oreokjeks
100 g smeltet smør
1 pk philadelphia
2,5 dl melis
3,5 dl pisket krem
2,5 ss sukker
1 pose sjokolademousse
3 dl melk til moussen
Sjokoladesaus eller kjeks til å pynte med

Legg ca. 100 g av oreokjeksene i en skål for seg og bryt opp i biter. Ta resten av kjeksene i en pose, og smuldre de opp så godt du kan. Smelt smøret, og hell det over de oppsmuldrete kjeksene i en bolle. Rør sammen så det blir en sammenhengende masse, og smør det ut i en form. Vanlig rund form passer fint. 

Finn frem en mikser, og bland sammen philadelphia med melis, det skal bli en fin kremaktig blanding. Deretter mikser du kremfløten med sukkeret til det blir krem, og blander halvparten av kremen forsiktig med ostemassen. Så smører du ostemassen over kakebunnen, og legger i halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskapet i 30 min. 

Lag sjokolademoussen etter anvisningen på pakken, og bland inn resten av kjeksbitene. Smør massen over kaken, og sett den i kjøleskapet 1 time. 

Til slutt tar du et lag med krem på toppen, og pynter med sjokoladesaus eller biter av Oreokjeks. La kaken stå avkjølt enda noen timer. 

Før du serverer må du skjære rundt kanten for å løsne kaken fra formen. Deretter er det bare å hive innpå! Jeg anbefaler å dele med andre så man ikke spiser hele alene.


Du kan jo for eksempel få et entusiastisk og spent bursdagsbarn til å blåse ut lysene :)

Ønsker dere en god helg! 

(PS! Kaken blir like god om du lager den dagen før, kanskje til og med bedre.) 

2 kommentarer:

  1. Oreokake er fantastisk godt!! Yammi!

    SvarSlett
  2. Den er skikkelig god ja! Jeg har fått skikkelig skryt når jeg har lagd den :D Og det er jo alltid koslig å høre da..

    SvarSlett