onsdag 28. september 2011

(T) ullete i hodet

Største godjenta mi i ull fra Hocosa

Jeg er helt tom i hodet. Helt blank.
Jeg lærer så mye på jobb for tiden at jeg sovner som et slakt på sofaen hver kveld. Men det er supergøy lell! Siden hodet er tomt passer det jo fint å poste et allerede skrevet innlegg om ull. For når det kommer til ull har jeg mye på hjertet ...

PS! Om du ikke har barn selv eller planer om å kjøpe gave til et barn den nærmeste tiden så vil jeg anbefale deg å hoppe over dette innlegget.

Fjorårets favoritt fra Nøstebarn, spent på om det blir dette årets også. 

Hvilket merke bør man velge?
Ja nå er ullsesongen her igjen, og det dukker selvsagt opp en del spørsmål i forhold til klær til barna. Jeg sverger til ull innerst nesten hele året, og har etterhvert fått en del erfaring med ulltøy og de forskjellige merkene. Min erfaring er at det ofte lønner seg å gå for de solide og litt dyrere merkene på ulltøyet, siden det varer lengst og varmer best.
Janus prinsesseull
Hvilke merker det er får være opp til den enkelte å vurdere, men vi har veldig god erfaring med Nøstebarn (som jo også er et av de dyreste merkene). På kvaliteten syns jeg også Devold holder seg bra, men de er ikke like pene å se på etter en sesongs bruk. De får lett flekker, og blir nuppete. Om man vil bruke de enda en sesong kan man jo alltids farge de, men det har jeg ikke så god erfaring med dessverre. Kanskje det blir bedre om man farger de i en mørk farge? Mer om min ullfarging kan du lese her. Andre merker vi har prøvd er Janus prinsesseull (lett hull), Janus regnbueull (tommel opp!), Cubus (også lett hull, men ok), Name it (ok), Pierre Robert (raskt hull, men av slitasje, så de reparerte vi med strykemerker, og de varer enda et år;)  Bilder av strykemerkefikset tights ser du her.
Ulltøy fra Name it, helt ok.
I år har vi fått en ullgenser og tights i merket Norheim og en genser fra Hocosa som vi har kjøpt hos Småkryp i Kværnerbyen. Ullen kjennes veldig god ut, så jeg er spent på holdbarheten.


 Av strømpebukser til barn er Safa min HELT klare favoritt. Faktisk så klar favoritt at jeg ikke gidder å kjøpe fra noen andre. De sitter godt på, er behagelige, holder seg fint og er ikke spesielt dyre en gang. Du får kjøpt de på Bogerud eller på nettet. Ullsokker kjøper vi også på Bogerud, og da kjøper vi Janus, mellomtykke og helt supre til bruk inne i barnehagen eller i vintersko/cherrox.


Hvilket ulltøy bruker dere? Vil veldig gjerne høre om andres erfaringer.


2 kommentarer:

  1. Så fint bilde av Nora! Nydelig.
    Jeg har også nøstebarn som favoritt, de er og blir den beste. Liker også joha og pierre Robert.
    Har kjøpt fra Cubus nå i det siste, virker veldig bra så langt.
    Name-it er tynt, og veldig fint om man er litt av den varme typen, aner ikke om det er bra kvalitet, nettopp kjøpt det og.
    Devold er bra, og nordheim.
    Viktigste er å vaske det riktig, da varer ullen lengre.
    Elsker ull her også :-)

    SvarSlett
  2. Ull er en favoritt på høsten og vinteren (og faktisk også om sommeren hjemme hos oss). Vi er mest fornøyd med Joha, men har også hørt mye bra om Pierre Robert. Nøstebarn er herlige, men holder seg ikke like godt og tåler ikke like mye vask, synes jeg.

    SvarSlett