tirsdag 16. august 2011

Kanel- SNURR!

Når livets realiteter biter meg i ræva så hender det at jeg får bloggen litt i vrangstrupen. Andre ting er viktigere enn å blogge, mye er veldig mye viktigere enn å blogge. Men når man får ting litt sånn på avstand igjen, får trukket pusten og skjønner at ting går bra. Da kan man harke opp den vonde klumpen i halsen og fortsette gladbloggingen. Så her er jeg igjen! 


Jeg har lovet både trappestol, oreokake og annet snaskens. Det kommer. 
Men for å snu ting litt på hodet så kjører jeg i gang med søndagens innlegg om boller. 

Boller i en fei!

Under en time etter at du starter kan bollene være på bordet, og det sammen med en neve kanelsnurrer.  En søndagsfrokost til noen du er glad i.

50 g gjær
50 g smør
3 1/2 dl melk
1/2 ts salt
Ca. 500 g mel
1/2 ts kardemomme

Smelt smøret og ha i melken, varm opp til blandingen har fingertemperatur. Oppløs gjæren i væsken. Rør inn halvparten av melet, samt sukker, salt og kardemomme. Rør i resten av melet til deigen akkurat slipper fingrene. Trill ut bollene i passende størrelse, og sett dem til heving på en bakeplate i ca. 25 min. 

Vil du lage kanelsnurrer deler du deigen i to, triller boller av ene halvparten, og ruller resten til en lang pølse. Kjevle den flat, og strø over rikelig med sukker og kanel. (Her er det sikkert ekstra godt om du pensler med smør først, men det gjorde ikke jeg. ) Skjær 3-4 cm brede strimler i den lengden du vil ha på snurrene. Legg de med kanelsidene mot hverandre, og press sammen på ene kanten. Så er det bare å tvinne i vei! Legg til heving på bakebrett i ca. 25 min. 

Stekes på 200 °C i ca. 10 minutter. 

Deilig!


Wops! Jeg glemte helt av at jeg ikke liker boller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar