onsdag 10. august 2011

Hakkebøff og en babybukse


Jeg har lest at danskene gjerne serverer hakkebøffen på en helt annen måte enn vi gjør. Nemlig med en skive grovbrød under, røbeter, sylteagurk og kapers til. Likevel syns vi det er best på vår måte, og om du vil prøve oppskriften så kommer den her:

Hakkebøff
2 pk karbonadedeig
1,5 ts salt
1/2 ts kvernet pepper
Bland karbonadedeigen godt sammen med salt og pepper. Form til sju store runde boller/bøffer, trykk de litt flate, og hakk litt på toppen med en skarp kniv. Stek dem på sterk varme med litt margarin i pannen, 1 min på hver side. Skru ned varmen og stek videre i 3-4 min på hver side. Det gjelder å ikke steke de for mye så de blir tørre!

Potet- og gulrotmos
7-8 poteter
4 gulrøtter
margarin
melk
Potet- og gulrotmos lager du ved å skrelle og koke poteter og gulerøtter til de er møre. Mose sammen med 50–100 g smør, og tilsette melk til passelig konsistens. 


Fløtesaus
1 pose kjøttkakesaus
litt matfløte
Som saus bruker jeg en helt vanlig kjøttkakesaus som jeg tilsetter 0,5 dl mindre vann enn det står i oppskriften, det siste minuttet av koketiden tilsetter jeg en slump med matfløte og litt pepper. 

Server bøffene med potet- og gulrotmos, saus og en liten skje tyttebærsyltetøy.
YUM!

Det var dagens middagstips, men jeg har jo tross alt gjort annet i dag også. Jeg har hatt fri fra jobb, og dermed hatt tid til å sitte 3! timer og pusle med denne buksen. Skriften var ikke en enkel jobb når man helst ville ha det i løkkeskrift. Til slutt måtte jeg gi tapt for en helt vanlig en. Jeg syns likevel buksa ble søt, og når vi får en liten baby inni blir den nok helt knusebedårende! 


Ps! Når jeg sier "vi" så mener jeg altså ikke meg og Magnus. Det er et lite tante/onkelbarn vi venter (utålmodig) på. 

Oreokake og trappestol kommer snart!

6 kommentarer:

  1. Ja - buksa var bedårende! Har innsett at jeg fortsatt trenger en lilla overall til prinsen ;) (Vi kjøpte en lilla nøstebarn i str 68 men den viste seg jo å ikke passe før våren var kommet, og nå er han over på 74. Grmf) Men kanskje jeg kan ta pinnene fatt selv. Hm. Babymerino eller et tykkere garn?

    SvarSlett
  2. Buksen er strikket i miniduett, og er fra boken "Myk start".
    Om du bestemmer deg for å ikke ta pinnene fatt selv så får du legge inn en bestilling ;) Fargen er nydelig!

    SvarSlett
  3. Da er det i prinsippet samme buksa som K strikka i grønt med ugle på til prinsen i str 62 ;) Hvilken pinne strikkes miniduett på?

    SvarSlett
  4. Ja, det er nok den samme :) Jeg har strikket med 3 og 3,5 tror jeg det var.

    SvarSlett
  5. Nydelig bukse!!! Flinka :)

    SvarSlett