søndag 3. juli 2011

Effektiv (søn)dag

Dette har vært en helt perfekt søndag rett og slett. 

Det var min tur å stå opp i dag, og til tross for at jeg er litt treig med å flytte første foten ut av sengen, så liker jeg best å stå opp tidlig. Jeg fikk ryddet kjøkkenet, vasket klær, hengt opp og brettet sammen klær. Helt fantastisk, for da er liksom resten av dagen "fri". Dermed sydde jeg en ny pute så snart Magnus stod opp og kunne passe jentene. Bilder av den får komme en annen dag, for det har jeg helt glemt å ta. Men den er fiiin, og til tross for at symaskinen ikke spilte helt på lag i dag, så føler jeg at jeg begynner å få dreisen på putensyingen nå. Strengt talt har jeg alt for mange nå, så om noen er interessert så kommer den kanskje til salgs etterhvert ...

Tatt med mobiltelefon, så kvaliteten er deretter.

Når jeg sydde pute startet Magnus på etasjesengen, og etter 1,5 år fikk jeg endelig viljen min. Nemlig at overkøyen kom på plass! Så i dag flyttet Nora opp i øverste, og Mali inn i den nederste. Tidligere i uken røyk stellematten ut, og det samme gjorde dagbleiene, og i dag er det altså sprinkelsengen sin tur. Lille jenta mi. Når han først var i gang med å skru dro jeg frem to bilder jeg kjøpte for leeeenge siden, men som fortsatt er like fine. 

Til middag hadde vi deilig torsk som Magnus laget, og av fiskerestene har jeg laget fiskegrateng i kveld, for aller første gang. Jeg kjørte på i vanlig stil, og laget min egen oppskrift. Og med klokketro på meg selv og mine kokkekunnskaper deler jeg den med dere før jeg engang har smakt den. Om den smaker pyton får dere forte dere å advare meg!


Så her kommer den altså. 
Fiskegrateng "bedre enn morra di lager" eller?

200 gram makaroni
550 gram kokt torsk
7 dl melk
6 ss hvetemel
3 ss smør
2 egg
1 ¼ ts salt
¼ ts hvit pepper
¼ ts malt muskatnøtt
Griljermel

Kok 200 gram tørr makaroni etter anvisningene på pakken.
Rens fisken for bein og skinn. Lag hvit saus ved å smelte smøret og tilsette hvetemelet, samtidig som du rører som en gærning! (dra kjelen til siden når du gjør dette). Så tilsetter du melken litt etter litt, samtidig som du rører intenst. Rør hele tiden når den koker opp.  Kok opp, og la småkoke i 3-4 minutter. Ja, du skal fortsatt røre. Del eggehviten og gulen fra hverandre og tilsett gulen i sausen samtidig som du fortsatt rører (som en gal). Til slutt har du i alt krydderet og rører godt. Bland sammen makaroni, fisk og saus i formen. Nå skal du piske eggehviten, og er du smartere enn meg så bruker du en mikser og stivpisker den. Jeg sitter fortsatt her med krampe i hånden og en ståltro på egen vispeevne. Eggehviten er ferdig når du kan snu bollen opp ned uten at det som er oppi faller ut. Vend eggehviten forsiktig inn i fiskegratengen, og strø på griljermel.

Stekes på 200 grader i 30-35 min


Nå kan du enten spise den som den er, eller fryse den ned til du får lyst på. Vi pleier å ha kokte poteter, gulerøtter og smeltet smør til.




2 kommentarer:

  1. Åå, tenk at lillejenta har blitt så stor!! Rommet ble kjempefint med køyesenga.
    Det er nok fortsatt en liten stund til vi er på samme nivå med vår lille, men gutta har det vel med å være litt tregere i avtrekkeren..

    SvarSlett
  2. Kjempekoselig å se plakaten på veggen! Stas å få lov til å bidra med veggpynt på barnerom! Rommet ble finfint. Hjemmelaget fiskegrateng er en favoritt her i huset også. Svigermors står høyest i kurs her hos oss. :D

    SvarSlett