fredag 10. juni 2011

T-skortekjole (i en fei?)

Nei.

Jeg er nok over gjennomsnittet klønete bak en symaskin. Noe som står dårlig i stil med mine evige ønsker om å sy fine ting. Jeg har så mange bøker, stoffer og planer at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Derfor var det en lettelse da Kaspara la ut denne fine oppskriften på en t-skjortekjole. Når hun i tillegg la til "såre enkelt" og "alle kan få det til", var jeg ikke lenger i tvil. Jeg løp rett ut i skapet til jentene og fant frem t-skjorter som uansett ikke blir brukt så ofte. Deretter valgte jeg matchende blomsterstoff fra hyllen, og satte i gang. 


Jeg klippet litt på måfå siden jeg ikke visste om man burde måle opp stoffet, og eventuelt hvordan. Så klipp klippp, og toppen var i to deler. Så fant jeg frem en kjole som Nora bruker nå, la den over baksiden av blomsterstoffet, og tegnet av den delen som skulle bli skjørtet på min kjole. Klipp klipp så var det jammen to skjørtedeler også. Deretter sydde jeg de sammen på sidene, med RETTE MOT RETTE. Her gjelder det å ikke bomme. Jeg sydde med 1 cm sømmonn for at det skulle holde godt. Så skulle jeg sy sammen skjørt mot topp. Her gikk det galt på et vis, så jeg ringte mamma. "Kan du så lite?" var hennes umiddelbare respons ... Så etter litt veiledning sikksakket jeg på utsiden av alle kanter (bortsett fra nederst på skjørtet), for det skal man visst gjøre. Så tok jeg toppen på vranga, la den inni skjørtet og sydde det sammen igjen.

De av dere som er drevne syersker forstår sikkert hvor galt det gikk. Og nå var kl 24 på natten, så jeg hadde ikke et fnugg av tålmodighet igjen. Jeg reiv (ooops!) opp sømmene i frustrasjon. Og satte i gang på nytt. Mamma hadde jo sagt RETTE MOT RETTE. Hvorfor vrengte jeg da? Så gikk det slag i slag igjen. Toppen ble festet på riktig side, og skjørtekanten ble sydd opp. 

Jeg tar med meg tre ting til neste gang jeg skal sy:
*RETTE MOT RETTE
*Sikksakk over alle kanter
*Vær litt mer nøyaktig

Et lite snikbilde før Nora måtte løpe av gårde til barnehagen.

Jeg har fri fra jobb i dag, og har faktisk ingen planer om husarbeid. Jeg orker ikke, vil bare slappe av og nyte stillheten litt. Så her er dagens plan for meg.



Ønsker dere alle en fin dag, og om du har lyst så kan du jo prøve deg på en t-skjortekjole du også. 

4 kommentarer:

  1. Skulle ønske jeg kunne sy slikt, men jeg tror folk ville reagert om min sønn kom gående i kjole ;)

    Lykke til med syinga! Og ha en fortreffelig langhelg!!

    SvarSlett
  2. Superfin plan for dagen da! Kos deg inne i regnværet!

    SvarSlett
  3. Flinka!! Den ble jo superfin :)

    SvarSlett
  4. Syns den ble veldig fin jeg, men skjønner at jeg har vært litt for slapp med å overføre kunnskap.

    Mamsen

    SvarSlett