søndag 26. juni 2011

Rabarbrasaft


Mmmmmm!

Rabarbrasaft på 30 min

500 g rabarbra
7,5 dl vann
4,5 dl sukker
1/2 sitron
2 ts vaniljesukker

Skjær sitronen i skiver og rabarbraen (med skallet på) i biter. Ha i sukker, vaniljesukker og vann.
Kok opp og la koke til rabarbraen er helt i stykker. La det gjerne trekke en stund etter at du har skrudd av platen om du har tålmodighet til det. Det hadde ikke jeg ...

Vask en passende flaske i kokende vann. Deretter skal saften siles gjennom et kjøkkenhåndkle. Jeg tok en stor kjøkkenbolle, la et dørslag over, og et håndkle inni der igjen. Så helte jeg all saften over, og rørte rundt oppi der med en sleiv. Deretter helte jeg saften på flaske. Oppskriften holdt akkurat til en flaske, og smaker fantastisk om man blander 50/50 med iskaldt vann. 

Om jeg skulle laget det igjen ville jeg prøvd meg frem med litt mindre sukker, litt mer sitron, ekte vaniljestang, og kanskje litt peppermynteblader i kokevannet. 

Saft suse!

9 kommentarer:

  1. mmm, det såg jo utruleg godt ut med rabarbrasaft!

    SvarSlett
  2. Nam! Skal prøve.

    Ca. hvor mange stilker er 500 gram?

    SvarSlett
  3. Vanskelig å gjette siden jeg fikk de ferdig kuttet. Kanskje 4-5? Vill gjetting ...

    SvarSlett
  4. Forresten sier mormor at man ikke skal røre rundt med sleiv sånn som jeg gjorde, men bare la det dryppe ned av seg selv. Da blir saften klar og fin :)

    SvarSlett
  5. Den ble god, selv uten sitron og med litt peppermynte :)

    SvarSlett
  6. Har laget en gang til, 10 stilker fra en velvoksen rabrabraplante ble nesten dobbel porsjon. Pappa fant ut at det ble veldig godt syltetøy av det som ble silt bort :)

    SvarSlett
  7. Hehe, pappa ble så begeistra at han har laget selv en gang også! :)

    SvarSlett
  8. Så morsomt å høre at dere liker oppsKriften min :D

    SvarSlett
  9. Måtte tilbake hit i går for å finne tips saftlaging igjen :) Er nå nede på veldig mye mindre sukker enn det som står her ;)

    SvarSlett