tirsdag 24. mai 2011

Punsjeboller

Til bursdagsfesten lagde jeg forresten enda en porsjon med havregrynsboller, og kan fortelle at de med sukker i slo bedre an enn de med melis. Mali sin "farbror Jens" smakte ivrig, og etter 5-10 boller var konklusjonen klar. Sukker er best.

Dette bildet er ikke mitt, men lånt av matprat.no

Og når vi snakker om havregrynsboller så snublet jeg over en oppskrift på punsjeboller i letingen etter noe annet. Jeg laget min egen versjon, og stakk meg til en slump med rom fra nabofesten i helgen. Bollene ble veldig gode, og som en ekstra piff fylte jeg en del av de med iskrem i midten, og fortet meg å hive de i fryseren. At det var de som ble best kommer nok ikke som et sjokk på noen av dere. Lyst å prøve deg på en porsjon selv? Her er min oppskrift.

150 gram margarin
190 gram melis
450 gram kakerester (sjokoladekake)
2 ss med rom
2 ss med sterk kaffe
6 ss med kakao
4 eggeplommer

Først av alt. Sett smøret på benken så det rekker å bli mykt før du skal i gang med det. 
Smuldre opp kakebitene i små biter. Her kan du bruke det meste. Jeg brukte restene av en helt vanlig sjokoladekake. Sett den ferdig smuldrede kaken til side. Nå skal du mikse sammen melis og smør, kjør på helt til det er en sammenhengene masse. Ha i kakao, eggeplommer, rom og kaffe. Rør det sammen til en smidig røre, og ha så i kaken. Bland alt godt sammen, og pass på så det ikke blir for løst. Trill kuler i passende størrelse, og trill de forsiktig i kakao eller kokkosmasse. Vil du lage overraskelseskuler sånn som mine, så tar du små biter av vaniljeis som du triller inn i midten. Disse må i fryseren straks de er ferdig! Si fra om du prøver oppskriften da :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar