tirsdag 17. mai 2011

Husmorskolen del 2


"Skal vi virkelig ha blomster?" sier rampegutten sjenert.

Nå er alt klart. Skinkesteik, potetsalat, hjortegryte, havreboller, jordbærkake og dekket bord. Bare småtteri gjenstår før gjestene kan sette seg til bords i morgen. HURRA for 17.mai! 

Blomstene er plukket bak et stort bygg i nærheten av her vi bor, og i stummende mørke, med saks i den ene hånden og voldsalarm i den andre. Stakkars den idioten som kunne våget å angripe meg. Du kødder ikke med en 17.mailysten husmors-spire skal jeg si deg! Og det var jo det selvfølgelig heller ingen som gjorde.

I dag har jeg bakt jordbærkake fra bunnen av for aller første gang (hvertfall som jeg husker). Om du har lyst å lage en du også, så kommer oppskriften her. Er du virkelig kjapp kan du rekke det før 17.mai-festen starter! Men da bør du jammen hive deg rundt.

Jordbærkake

sukkerbrød 
2 pk kremfløte
3 ss jordbærsyltetøy
1 ss sukker
1 appelsin
2 kurver jordbær
1 kurv med blåbær


Start med å lage sukkerbrød (bruk f.eks denne oppskriften).

Del sukkerbrødet i 3 like store biter. Del 1 kurv med jordbær i biter. Pisk 1 boks med kremfløte, men ikke for stiv! Bland i 3 store ss med jordbærsyltetøy og vend alt sammen, ha til slutt i de delte jordbærene. Del i to, og ha første halvpart utover kakens bunn. Legg på neste kakelag, og dekk med resten av jordbærkremen. Legg på det siste laget, og pisk 1 boks med kremfløte til, tilsett 1 ss sukker omtrent i kremen. Her gjelder det å smake seg frem. Når kremen er ferdigpisket smeller du alt på toppen av kaken, og brer det utover litt etter litt, så ned mot kantene. Jeg foretrekker å bruke en slikkepott på toppen, og en kakekniv (spatul?) på sidene. Her gjelder det i grunn å stryke minst mulig frem og tilbake. Spre kremen raskt utover. Og om det ikke dekker helt, så kan det alltids pyntes bort med jordbær eller annet. Videre laget jeg et svakt kryss midt over hele kaken, og pyntet med blåbær langs streken. Deretter fylte jeg opp resten med jordbær, og dekorerte til sist langs kanten med det jeg hadde igjen av bær. 

Så vil jeg ønske alle mine lesere en strålende 17. mai.
Her fortsetter kakefesten ut uken, på torsdag er det nemlig 2-årsfeiring her i huset. Hu-hei hvor det går!

4 kommentarer:

  1. Ble med ett veeeeeeldig glad for at vi skal til mamma å spise middag i morgen. Skulle jeg disket opp med alt det der i tillegg til bursdagsfeiringen vi har hatt i dag, så tror jeg at jeg hadde fallt om :P
    Hihi! Ta det som et kompliment! Jeg syns oppriktig du er megaflink!! :D Skulle mer en gjerne ha smakt en bit av den kaka - Yummi!!!

    Godt at du overlevde blomsterplukkingen forresten ;)

    SvarSlett
  2. Men... har du voldsalarm altså? :D

    Kaken ser kjempegod ut. Planlegger å gjøre det samme i morgen. Blir jo ikke noe feiring på oss på dagtid, og godt er det, for jeg synes expat-tog i fremmede land er urteit.

    Men god middag og kake blir det!

    SvarSlett
  3. Hei hei,

    Så flott kake!:)

    Ha en super feiring!
    Klem Jatte♥

    SvarSlett