søndag 15. mai 2011

Husmorskolen del 1

Først må jeg fortelle at irriterende Blogger har vært nede en stund, så jeg har ikke fått sjansen til å blogge. Ufattelig irriterende siden det skjedde i det samme sekundet jeg var ferdig med et innlegg og trykket på publiser. Swop sa det, så var alt sammen borte!

Vel, jeg får legge det bak meg og fortelle om det som er langt koseligere. Vi har nemlig mormor-besøk her i Oslo! Hun er kommet for å feire 17.mai her sammen med oss. Noe som selvsagt er superkoselig! Og så over til husmorsdelen av innlegget. For at det er fra mormoren min jeg har fått mine huslige evner er det vel i grunn ingen tvil om. Hun lider av det samme rastløse husmorsgenet, bare i en enda sterkere grad enn meg.

Husmorsjefen med to lykkelige oldebarn på fanget


Her i huset har husmorgenet lagt dødt i noen uker når jeg har styrt med andre ting som har tatt all min tid. Og i det mormor kom inn døren kjente jeg at noen kg lettet fra mine skuldre. Endelig skal jeg komme til bunns i skittentøyskurven! (Om jeg tør da, det er jammen ikke godt å vite hva som skjuler seg på bunnen der!) Så i dag er det sortert og ryddet klær i alle retninger, og vaskemaskinen har gått i ett. Skjorter strykes, forkle syes og alt gjøres klart til den store dagen.

Vi har stekt hjortekjøtt, jeg har bakt sukkerbrød for første gang, noe som var overraskende lett. Vi har laget blomkålsuppe og til slutt havregrynsboller. Siden havregrynsboller er en liten favoritt tenkte jeg at jeg skulle dele oppskriften med dere her. Det som er så fint med den er jo at ingrediensene er noe du stort sett har i skapet uansett. Så går det så kjapt å slenge de sammen!

Havregrynsboller

3 dl havregryn
1 dl sukker
2 ts vaniljesukker
2 ss kakao
100 g smør
2 ss sterk kaffe

Bland sammen de tørre ingrediensene, smelt smøret og ha i kaffeen. Bland så det våte med det tørre, og la det trekke i kjøleskapet 15-20 min. Deretter triller du små kuler av deigen. Litt vann på hendene kan være en fordel om du vil slippe at det henger seg fast. Trill kuler av ca. 1 ts deig, og rull i kokkos. Legg kulene på et brett, og sett de til kjøling. Smaker best når de kommer (nesten) rett fra fryseren. Ta opp 15 min før du skal spise de eller noe sånt. YUM!

For de som vil prøve seg på en annen versjon vil jeg tipse om å bytte sukker med melis, halvere smørmengden og erstatte den med kokt fløte. Det skal hvertfall jeg prøve neste gang.

Hva skal dere spise på 17.mai?


1 kommentar:

  1. Et skikkelig kjerringemne du! :)

    Her blir det grilling på 17. mai. Så får vi håpe regnet holder seg unna...

    Ha en fortsatt fin søndagskveld og en fin ny uke!

    SvarSlett