onsdag 6. april 2011

1, 2 (paprika) tre

En sånn en tror jeg du får til

Har du lyst å dyrke din egen paprikaplante fra paprikafrø? Ikke tvil, jeg har selvsagt oppskriften på det også (men ingen anelse om det ender i paprika).

Nummer to på årets program er altså paprikaplanter, eller heter det trær? Vel, foreløpig er det ingen av delene, ikke engang en liten spire. Men her får du fremgangsmåten jeg har brukt for å komme dit jeg er nå. Som er det som er avbildet på nederste bildet.

1. Finn en passende paprika (min var rød).

2. Del den i to, og skrap ut frøene.
Legg de til tørk på et lite fat i et par dager.

3. Ha jord i små beger, og hell forsiktig litt vann i hvert av de.

4. Legg 2-3 tørkede frø på toppen av hvert beger.

5. Dekk de forsiktig med jord, og spay forsiktig på vann.

Fortsettelse følger ...

Bare et lite spørsmål helt på tampen. Har dere lyst på en liten give-away snart? 
Hva ønsker du deg mest? En pakke med aktivitetsbøker til barn, kokkekniv fra Fiskars, eller to små skåler fra Iitalla? Eller kanskje en liten sammensatt pakke?
Legg igjen en kommentar, så kjører jeg i gang snart :)


5 kommentarer:

  1. Løper på kjøkkenet for å skrape paprikaen min, for det vil jeg også prøve å dyrke frem!!
    Takk for fremgangsmåten Schnuppa!

    Også vil jeg helst ha vunnet aktivitetsbøker. Det er forbruksvare her i huset for tiden ;)

    SvarSlett
  2. Åhh...så koselig, dette kan jeg huske jeg gjorde som barn, det blir små paprikaplanter ja, men husker ikke om det ble paprika:) Spennende å se hvordan det går!

    SvarSlett
  3. Paprikaen på bildet øverst er fra i fjor, men da kjøpte jeg planten på Plantasjen litt seint på året. I år satser vi på å starte litt tidligere, men det store spørsmålet er i grunn om vi har nok sol på balkongen vår :) Morro blir det hvertfall!

    SvarSlett
  4. Paprika er veldig grovillig, og så lenge den får nok sol og varme så blir det mange og fine paprikaer. Planten er også flerårig, så det er ingen gurnn til å pælme den på enden av sesongen....og når jeg tenker på det så er det ikke noe ende på sesongen så lenge frosten ikke når i den. En natt med frost og det er over...

    SvarSlett
  5. Dette skal jeg prøve til neste år når jeg har hus og good plass :D
    Klart vi vil har giveaway!! ;) Aktivitetsbøker hadde vært supert her ihvertfall!

    SvarSlett