tirsdag 5. april 2011

1, 2, (mango) tre

Det eneste jeg kan garantere er at treet ditt ikke vil bli så stort som dette.

Drømmer du om ditt eget mangotre? Da håper jeg at jeg kan gi deg oppskriften her. Og det sier jeg bråkjekt uten at jeg vet noe om resultatet av plantingen min enda. 

Det er noe ved det å lage ting helt fra bunnen av som appelerer til meg. Om jeg skal være fullstendig ærlig ville jeg vel helst bodd på en gård langt ute i ødemarka og levd helt selvforsynt. Men da ville jeg jo gått glipp av mange ting som jeg setter pris på, dessuten er det vel en ørliten sjanse for at jeg ikke ville levd særlig lenge. Derfor får jeg gjøre det beste ut av det her på mine lille balkong, og kanskje kan jeg til og med snike meg til en liten jordflekk ute i bakgården etterhvert. Først ut på programmet i år er en nykomling her hos oss, nemlig mango. Her får du trinn for trinn beskrivelse av hvordan du går frem. Jeg er ikke kommet så mye lenger i prosessen selv, men lover å holde dere oppdatert. 

Ta gjerne med barna på dette, det er spennende å se hvor ting kommer fra!

1. Finn en passende mango.

2. Del den opp ved å sette den på høykant og skjære helt inntil stenen på denne måten.

3. Fjern så mye du kan av mangofrukten, og finn et passende sted du kan stikke inn kniven for å dele steinen. Vær forsiktig, her er det stor fare for kløning! Glatt stein, skarp kniv osv. Pass på så du ikke ødelegger frøet inni.

4. Brekk opp steinen. Se på dette fantastiske frøet!

5. Legg det i et fat eller en skål med litt kant. 



6. Hell i vann så det nesten dekker frøet, men la toppen være så vidt over vann.

7. Kok en kopp kaffe eller te, les en bok, spill et spill, og vent. 

Fortsettelse følger ...

6 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg til fortsettelsen :)
    Spennende.

    SvarSlett
  2. Hallo! Du har jo gård. Sikker bare å komme å hente nøklene :-)

    Mamsen

    SvarSlett
  3. Er du ute etter å utslette meg mamma? Vi får se hvordan det går med mangotreet mitt, kanskje vi kan plante det i Stordalen om det blir stort nok.

    SvarSlett
  4. Oj, dette var et spennende prosjekt! Jeg har alltid likt å plante litt eksotiske ting. Uten hell foreløpig... Jeg husker godt både palmefrø og papegøyeblomstfrø kjøpt på Gran Canaria i min barndom. Jeg lurte fælt på hva vi skulle gjøre med taket når palmen ble høy, men slapp å finne ut av det gitt. :)

    SvarSlett
  5. Hei Siv Iren
    Jeg hadde elsket å ha mitt eget mango-tre, for jeg elsker mango, og det gjør min eldste sønn også.
    Så over til spørsmålene dine;
    Jeg er nesten 100 % sikker på at dette stedet i Belgia bare sender hele ruller. Har aldri sett de har skrevet noe annet. Nå er det tre ruller igjen av tapeten du likte så jeg.
    Jeg har samme tapet til salgs i nettbutikken min men i gulrosa toner derfor kan jeg si noe om størrelsen på motivene. Kikket akkurat på den og tenkte på mønsteret i forhold til en kommodeskuff. Jeg tror nok mønsteret blir en tanke for stort. Du vil ikke få med deg en hel blomst.
    I den svenske nettbutikken www.interior1900.com er det også fine tapeter. Der har jeg handlet en nydelig i rosa og oransje med veldig passende størrelse på blomster i forhold til skuffer. Den er litt dyr, men fantastisk fin.
    Har avbildet den på bloggen i forbindelse med at jeg skal kle en korktavle. Det er et av de seneste innleggene.
    Fin senkveld til deg!
    Hilsen Kaspara

    SvarSlett
  6. Hvor ble det av fortsettelsen?

    SvarSlett