mandag 28. mars 2011

Søndag og feiring


Jeg skulle ønske jeg hadde mer overskudd til å blogge, men det er dessverre bloggingen som må vike når dagene går trill rundt for meg. Og det har det en tendens til å gjøre.

Fredag pakket jeg og Magnus sekken og la ut på skitur. Med appelsin, bamsemums og klister i sekken lå det an til å bli en fantastisk tur. Vi startet ganske tidlig (heldigvis) og regnet med å bruke rundt to timer opp. Men jeg glapp, glapp, og glapp i sporet. Magnus løp opp den ene bakken etter den andre, jeg forstår ikke hvor han får energien sin fra. Men selv den raskeste rev må ha en liten pause i ny og ne (om enn bare for å smøre skiene til fru Rev). Deretter gikk vi litt lettere i vei igjen, helt til vi (jeg) bråstoppet da vi skulle over et vann. Etter å ha forhørt meg med mannen som kjørte tråkkebilen og blitt forsikret om at isen var trygg tok vi likevel turen ned, i omtrent 1 min. For i det samme sekund som vi traff isen så SMALT det skikkelig. Jeg pilte baklengs som en liten mus. "Vi går!" Så da gikk vi rundt vannet. 

Fremme på Kikut ventet det oppredde senger, nydelig middag, peiskos og noen glass rødvin. Helt fantastisk rett og slett. 


Turen tilbake var helt perfekt, endelig satt skiene i sporet som de skulle, og vi gikk flere km under klarblå himmel helt uten å se andre mennesker. Ja vi er til og med blitt rød både på nese og kinn, så fint vær var det. En nydelig tur.


I går feiret vi 63-årsdagen til svigermor her hjemme, kaken øverst ble laget til selskapet. Jeg har lenge ventet på en anledning til å bake den, og endelig! Den ble utrolig god, men å så mektig også. Så jeg orket faktisk bare ett stykke. Pynten på toppen lagde jeg enkelt ved å først smelte sjokolade, så ha den i en passe stor firkantet form med bakepapir i. Deretter kjølte jeg den ned i kjøleskapet til den ble passe stiv, før jeg høvlet den opp med potetskrelleren. Deretter danderte jeg det i passe høyde på kaken. Metoden skal garantert brukes igjen. 

Ja sånn forsvant helgen, og nå er jammen denne dagen også over snart. Det er bare å ta strikketøyet fatt, jeg har et par luer som skal avgårde til Tromsø. Det er best de blir ferdig før vinteren forlater oss helt. 

Håper alle får en superduper mandagskveld. Takk for alle fine kommentarer dere legger igjen, sånt varmer hjertet :)



5 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en flott skitur! Bortsett fra bakglatte i ski i starten da. Finnes det noe verre?!? (Jeg har dårlige minner fra barndommens skiturer på smørefrie ski som bare glapp og glapp og glapp...)

    Den kaka så utrolig fin ut! Veldig fin sjokoladepynt!!

    SvarSlett
  2. wow! imponert, så utrolig flink du er:) håper jeg kan ha en notis bak øra engang jeg trenger en så fin kake:):) nydlig var den!!

    SvarSlett
  3. Så spreke dere er!! Høres ut som en herlig tur :) Og nydelig kake også, flinka!

    SvarSlett
  4. Du og du for en vakker kake. Tipper svigermor ble glad. - Og hun fortjener hver eneste bit.

    SvarSlett
  5. Så koslig at dere fikk til turen, og gøy at det ble sånn sukssee! :-) Bra jobba med bakglatte ski, det er ikke bare enkelt i det terrenget! Mmmm.. skulle gjerne smakt den kaka!

    SvarSlett