søndag 20. mars 2011

Farging av ull


Noen av barnas ullklær var blitt stygge av vask og bruk, så derfor bestemte jeg meg for å farge de. Grønt er skjønt, så det ble fargen, dessuten trodde jeg det var rimelig stor sjanse for at det ville dekke flekkene.

I følge oppskriften på pakken skulle ullen kokes i en kjele på 10 liter som ikke brukes til mat. Vel, noe sånt har ikke jeg (og det tviler jeg på at andre har også gitt... ) Så jeg sjanset villt på å følge anvisningen på innfarging av bomull, og satte temperaturen på 40 grader. En runde i maskinen med salt og fargestoff så var klærne lysegrønnflekkete. Æsj så skuffende!



Ny runde, og denne gangen ble saltet byttet ut med 1/2 dl eddik. Resultatet er fortsatt flekkete, og det er nok pga temperaturen. Men jeg sier meg fornøyd. Nå ser den ut som en grønnprikkete pysjamas istedenfor en skitten en. Lillefrøken var storfornøyd, og fargen ble veldig fin. Så holder nok pysjamasen enda et år :)

5 kommentarer:

  1. Prøv Nitor. Det har jeg brukt i mange runder på ull og det funker alltid. Blir jevn og fin farge. :)

    SvarSlett
  2. Takk for tips Tone! Står det på fargen at den er beregnet på ull? Og hvordan går du frem i forhold til maskin/temp/salt/eddik?

    SvarSlett
  3. Nei, det står ikke det, tror jeg. Husker ikke helt. :p Men du kjører som vanlig på 40 gr. i maskinen, normal vask altså. Det skal ikke være eddik i, bare fargen og fargesaltet. Veldig enkelt. Du må bare passe på å ikke ha altfor mye i maskinen, noen få plagg. Men det står hvor mange gram med klær en pakke er beregnet til. Den grønne og den brune fargen er veldig fine.

    SvarSlett
  4. Har akkurat farget masse ull selv og resultatet ble kjempebra! Du må passe på å ikke ha for mye tøy til en pk farge. da blir det flekkete. Men to plagg skal da gå superbra! Tror jeg hadde 3-4 pysjer på en pk.

    Legg alt tøyet du skal farge i bløt, slik at alt er vått!

    Bland ut pulveret i en balje eller lignende i VARMT vann, slik at det løser seg opp. ha oppi 3-4 klunker (spiseskjeer) eddik. Senk ulltøyet nedi det varme fargevannet og rør litt rundt.

    La det ligge til vannet er kaldt igjen og skyll vell og lenge! Vips ferdig farget ulltøy!!

    Fargen var lekker da ;)

    SvarSlett
  5. Prøv Wilton kakefarge! Da slipper du også problemet med at du ikke kan spise av kjelen :)) Sjekker bloggen min så ser du et nylig skrevet innlegg om akkurat det med å farge ull!

    SvarSlett