lørdag 8. januar 2011

Tapettullete

Jeg hadde igrunn ingen bloggplaner i dag, men jeg klarte visst ikke dy meg. 


Tapet har aldri vært min greie, heller ikke dilldall, men man forandrer seg åpenbart etterhvert som man blir eldre. At jeg skulle lete gjennom mormors skap etter morsomme skatter var så fjernt at jeg aldri i livet kunne forestilt meg det. Minimalisme var mer min retning, hvitt, lyst og lett med enkle linjer. Hva skjedde igrunn? Enkle linjer liker jeg forsåvidt enda, men på dilldallsiden ser jeg at jeg er i ferd med å skli helt ut. Kjøkkenbenken er plutselig fylt med alle slags saker, den ene boksen etter den andre finner sin plass. Blomstete kopper kjemper seg frem, og jeg kaster en og en av de gamle koppene mine. Kopper som jeg for bare et par år siden syns var kjempefine, de skulle jo tross alt bare være enkle. Nå ligger de høyt oppe på hatlisten, så om du sånn helt tilfeldig søker 10 gørrkjedelige blå ikeakrus så er det bare å si fra. 


Vel, så var det kanskje ingen nyhet at kjøkkenet er blitt fylt med dill og dall. Og heller ikke at jeg har koppedilla. Men det som er nytt er min nyervervede tapetdille. Og hvordan er det igrunn mulig, jeg som aldri har likt tapet, hatet tapet vil jeg til og med si. Nå er jeg forelsket. Retrovilla har nemlig de vakreste tapeter jeg har sett. Og som alltid når jeg blir betatt jobber hjernen min ivrig både natt og dag. Hvor, hvordan, hva? Jeg må jo ha tapet! Men så vil jeg selvsagt ikke overdrive heller. Jeg er jo tross alt minimalist. Om enn av den noe dillete sorten. 


Lekekjøkkenet var en het tapetkandidat i noen dager. Aviskurven har jeg også tenkt på, men så blir jeg litt nervøs av å tukle med gamle ting. Er den tapetsert er det tross alt ingen vei tilbake, eller er det det? Trappestolen har jeg tenkt på, skjenken min, skrivebordet, nattbordet. Ja de fleste ting er blitt tapetsert i tankene, men jeg har aldri funnet helt ut hva som skal tapetseres i virkeligheten. Men nå, nå tror jeg faktisk at jeg har bestemt meg. 

Denne hyllen skal få plass på kontor/gjesterom. 

Med sånne skuffer i, på noen av de skal jeg dekke fronten med fantastisk retrotapet. Hyllen skal romme alle hobbysakene mine, både garn, papir, sysaker, stoff og hobbybøker. Gjett om jeg gleder meg! Endelig et oversiktelig sted til alle mine leker. 

Og best av alt, jeg kan få mange tapeter på en gang. Over er noen av mine favoritter. Hvilken liker du best?

Og om du ble litt svimmel er det ikke nødvendigvis glasset med rødvin som har skylden, men deilig var det lell.

4 kommentarer:

  1. Nå fikk jeg mest lyst på rødvin, men likte tapetene også(om enn i små mengder).

    SvarSlett
  2. Tihi, du er en tapetskrulle :P

    Selv om jeg drikker et glass hvitvin og øynene gikk i kryss og tvers når jeg så på tapetene så kan jeg helt klart si at den gule på siste bildet og den turkis og lilla blomstrete på andre bildet er favorittene!

    Gleeeder meg til å se hvordan hylla di blir :D

    SvarSlett
  3. Den gule og brune nederst til høyre er jo helt rå, men jeg synes kanskje ikke den passer til sengesettet mitt i gjestesenga. Den øverst til høyre var også fin. Hyllen/skuffene kommer helt sikkert til å kle tapet.

    Mamsen

    SvarSlett
  4. Hm ... hvis du skal blande gult og blått blir det fort ganse svenskt, men du kan fint ta en av hver av de blå :) Skjønner godt du blir nervøs av å tapetsere gamle ting, da er det mye bedre å pimpe opp ikea litt!

    SvarSlett