torsdag 30. desember 2010

Julen er da slettes ikke over

Fikk jeg beskjed om da jeg publiserte på facebook at jeg hadde kastet ut juletreet vårt. Jeg vet selvfølgelig det, og julen er langtifra over her i huset. Det har seg bare sånn at når rotet når et visst nivå her hjemme så klarer jeg ikke å starte med det mest forefallende. Da starter jeg innerst i skapene. Plutselig må jeg sortere ut alle klær som er blitt for små, lage et nytt og bedre system, rydde unna alle leker osv. En gigantisk sekk med leker ble pakket bort, og juletreet måtte flytte ut på balkongen. For å gjøre opp for min juleudåd laget jeg heller en julelenke. Syns det ble passelig julete og fint på barnerommet. 

Hjemmelaget julepynt og en pepperkake M for Mali. 

Og siden jeg var i rett julestemning tenkte jeg at jeg skulle dele noen oppskrifter også. Den første er på et julebrød var veldig enkelt å lage, og som smakte helt fantastisk. Jeg var på et tidspunkt redd for at deigen skulle overta hele kjøkkenet her. Heldigvis fikk jeg fanget den inn, rullet til passe store julebrød og puttet det inn i ovnen før det hevet videre. 



Og som den vestlendingen jeg er måtte jeg ha kålrabistappe til julemiddagen. Hos svigerfamilien min spiser de svineribbe og skinkestek på julaften (en veldig god ribbe!) Jeg klarte på en måte å komme over det faktum at jeg ikke skulle spise pinnekjøtt, men kålrabistappe klarer jeg meg ikke uten. Dermed var det bare å ta grytene fatt på lillejulaften. Som jeg så ofte har sagt så skryter man best selv. Og det var en usannsynlig god kålrabistappe jeg hadde laget. De andre i selskapet stusset nok litt på vestlendingens snåle påfunn, ja alle bortsett fra Camilla som gjerne ville smake. Kålrabistappe og svineribbe er visst ikke vanlig kost her på østlandet. 

Her kommer forresten oppskriften. Veldig enkel, jeg vil til og med påstå at den er ufeilbar. 

Kålrabistappe til fire personer

1 kålrot
100g smør
1 gulrot i biter
2 mandelpoteter
1 knivsodd muskat
50g ribbefett (fåes kjøpt på vanlig butikk)
1 ts salt
pepper

Fjern skallet på kålroten, gulroten og potetene. Del alt i biter, og ha det i en kjele med kokende vann tilsatt 1ts salt. Kok bitene møre, og sil av vannet. Mos inn smør, ribbefett og muskat. Noen foretrekker stavmikser, jeg syns det er best når det blir laget med håndmoser (som forøvrig er et merkelig og trolig ikkeeksisterende navn.) Smak til med salt og pepper. 

NAM!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar