onsdag 29. desember 2010

Et lite tilbakeblikk på julekvelden


Vi har hatt en utrolig koselig julefeiring hjemme hos svigerforeldrene mine. Vi kom dit på lillejulaften sammen med resten av familien. Det var ekstra spesielt for meg å møte igjen Andrei og lillebroren Sasha som kom på besøk helt fra Estland. Alle barna la seg tidlig for å lade opp til selveste julekvelden. Vi voksne derimot koste oss med både ost, kjeks og vin før vi fant sengen. Julaften spiste vi risgrøt før vi dro i kirken, på vei dit ble Nora uvel, og vi ante at noe mer var i gjerde. Når vi senere på dagen satte oss ved bordet klar for julemiddagen sov Nora søtt på sofaen, kun avbrutt av noen brekninger. Stakkars lita. Heldigvis gikk det raskt over, og når jeg fortalte at jeg hadde sett julenissen luske rundt i nabolaget var hun raskt på beina igjen.


Når vi ser ut vinduet neste gang kan vi se en gammel krok langt nedi veien, han snublet og styrte  bort gjennom veien, enset ikke engang oss i vinduet. Ja så vimsete var julenissen at han holdt nesten på å gå rett forbi huset. Vi ropte og banket fortvilt på vinduet, helt til han til slutt oppdaget oss. Jeg tror ikke jeg har trodd så mye på julenissen siden jeg var lita jente, alle følelsene og forventningene var plutselig tilbake. Barndommens gleder. Vi hylte i kor alle vi som stod i vinduet "nissen, du må komme hit til oss!"

Ivrige små ben løp mot døren i det det ringte på. Julenissebesøk får man tross alt bare en gang i året, og det kun om man har vært skikkelig snill. Han fikk en stol til å sitte på, og rotet lenge i sekken før han fant en pakke han ville gi bort. 

Det var mange snille barn her.

"Til den snilleste jenta i rommet, Nora!" Preget av stundens alvor gikk jeg og Nora sammen frem til julenissen. Den skjelvende hånden som strakk seg etter pakken kommer jeg aldri til å glemme. Vi listet oss tilbake og vinket som takk. Så kom det flere pakker, både Andrei, Mali og Sasha hadde visst oppført seg fint i år. Når det var tomt for gaver sang vi "På låven sitter nissen" Mali spurtet på stedet i det vi sang om musene, for en type hun er altså. Julenissen fikk hadetklem av henne før han dro videre. 


I det nissen forsvant ut døren ble Nora litt mutt, hva skulle vi gjøre? Onkel Jens hadde jo vært på do når nissen var der, og det var ikke igjen noen pakke til han. 

Nissen hadde med pakke til Magnus også.  På bilde to ser du Nora på fanget til onkel Jens, titter på en av gavene.


Heldigvis fikk onkel Jens flere pakker utover kvelden, men det blir stadig nevnt her hjemme at julenissen glemte å legge igjen pakke til onkel. Han som hadde vært snillest av alle...


(Enda en julegave har forresten funnet veien til monsterfabrikken for de som vil se.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar