tirsdag 23. november 2010

Ovnsbakt torsk med potet og brokkolimos

Må bare dele middagen vi hadde med dere i dag selv om jeg mangler bilder. Vi var nemlig så sultne alle mann at jeg ikke turte utsette spisingen lenger. 


12 poteter
1/2 brokkoli
1 ss smør
2 dl creme fraishe lett
1 ts salt
1 ts sukker
1/2 ts pepper

600 g torskefilet (jeg brukte gourmet torsk)
10 skiver bacon
1 ts salt
1/2 ts pepper

3 gulerøtter skåret i skrå skiver
1 ts smør
1 liten dryss maldonsalt eller annet salt

Start ved å sette ovnen på 250 grader.
Rensk så potetene, skjær de i biter og ha de i kokende lettsaltet vann. Skjær opp brokkolien i biter og la den koke sammen med potetene de siste 5 minuttene. Når poteter og brokkoli er mørt helles kokevannet av, la så stå uten lokk et minutt eller to for at det skal dampe av seg litt. 

Ha litt salt og pepper på hver av torskefiletene, og rull de inn i bacon. Legg de i en ildfast form og la de steke i ovnen 10-15 min. 

Videre har du i 1 ss smør i potet/brokkoli blandingen. Mos alt, og tilsett creme fraishe, salt, sukker og pepper. Bland lett sammen. Skjær så opp gulerøttene i skrå skiver og stek de lett i litt olje. For ekstra god smak kan du tilsette 1 ts smør når gulerøttene er ferdigstekt og du trekker pannen til side. 

Da skal alt være duket for et nydelig måltid. Håper noen lar seg friste til tross for mangel på bilder, så lover jeg å legge inn bilder neste gang vi lager det. 

Vel bekomme!

5 kommentarer:

  1. Nam nam, dette må prøves ut! Ikke alltid så lett å finne på sunne og gode middager som ikke tar for lang tid i en travel hverdag, så gode oppskrifter er gull verdt. :)

    SvarSlett
  2. Hørtes deilig ut - er det mulig å bruke noe annet enn torsk tror du? Hyse?

    SvarSlett
  3. Ja det tror jeg helt klart Siv. Tror ikke jeg ville brukt rød fisk, men ellers kan man nok prøve flere forskjellige:)

    SvarSlett
  4. Kan jo legge til at potetmosen ble godkjent til og med av han som har det som livrett. Han var rimelig skeptisk før innhugg, men konstanterte raskt at den var akkurat like god som vanlig. Og vanligvis er den stappet med melk, smør og salt...

    SvarSlett
  5. Hei,Siv Iren.
    Har sendt deg en mail anngående Boligpluss.Har du ikke motatt den send meg gjerne en mail på post@sweetmemories.no.
    Ha en fortsatt fin uke:)
    Hilsen Monja

    SvarSlett