tirsdag 30. november 2010

Skogstur og adventsstake

Julen må være det mest bloggbare som finnes, jeg har så mange blogginnlegg på lager at jeg knapt vet hvor jeg skal begynne. Men jeg husker jo selvsagt at jeg lovte dere å vise frem resultatet av gårsdagens skogstur. Når det er sagt må jeg først fortelle at før jeg kom til dette resultatet, og forøvrig også før skogsturen hadde jeg en fullstendig breakdown. At jeg plutselig ikke har nok penger til elleville handleturer for å fylle huset med pynt til jul var et hardt slag. Men så snart jeg fikk summet meg (tatt en skogstur) så visste jeg jo hva som måtte gjøres. Og når sant skal sies så føltes det mye bedre enn en hvilken som helst handletur. 

 Kun soppene er kjøpt, alt det andre fant jeg på skogstur eller hjemme i kjøkkenskapet.

Det er vel bare en ting som er negativt ved at julen er så bloggbar, det er nemlig plent umulig å ta fine bilder, og spesielt av gjennomsiktige islykter med kubbelys i. Fanger liksom ikke helt stemningen kan du si. Men det var veldig enkelt og morro å lage de, og det blir garantert ikke den siste i år. (Til tross for at det faktisk er rimelig liten tid igjen av dette året.)

Oppskriften er rimelig enkel. Først trenger du en tur i skogen, (eventuelt i butikken, selv om jeg vil hevde at det ikke er godkjent). Deretter tar du en stor plastbolle/bøtte. Jeg helte først i litt vann til bunn, så satte jeg i fryseren til det var helt frosset. Deretter tok jeg en litt tung blomsterpotte oppi, og helte vann rundt. Langs kanten pyntet jeg da med det jeg ville ha oppi. Det fløyt selvsagt opp til toppen, så når den var ferdig frosset fylte jeg på enda litt til så alt ble dekket og frøys det igjen. Når jeg da tok den opp hadde jeg kokende springvann i blomsterpotten i midten, riglet litt på den, og fikk den opp. Og vips, fiks ferdig islykt. Mye penere enn noen du kan få kjøpt på butikk.

Nå skal jeg ta fatt på morgendagens blogginnlegg, jeg har nemlig noe som føles som en milliard kalendergaver å pakke inn. Jeg gleder meg til i morgen når jentene skal få pakke opp første pakke. Om dere er riktig heldig får dere se bilder av det i morgen.

Ha en strålende kveld, enten du pakker kalendergaver, er ute på tur eller sitter godt plassert i sofakroken.

3 kommentarer:

  1. Superfin islykt altså! Skulle ønske jeg hadde en koselig uteplass jeg også, så skulle jeg laget en selv. Det får bli når vi en gang har fått oss et fint hus/rekkehus :)
    Jeg sitter på jobb, og føler at det bare er jobb, jobb og jobb om dagen. Det er jammen ikke mye man får gjort når man jobber fullt altså..

    SvarSlett
  2. eg har gjort alle de tre tinga du nemte,satt fram kalendergåver, vore på tur;har aller mest lyst til å vere ute heiiiiile tida eg og no sit eg godt planta i sofaen:)ha ei fin førjulstid!

    SvarSlett
  3. God idé å lage en sånn islykt. Man kan finne mye fint i naturen!

    SvarSlett