lørdag 9. oktober 2010

Si meg hvilken kopp du velger så skal jeg si deg hvem du er.

Vel, det var kanskje å legge listen litt høyt. Det samme gjorde jeg da jeg håpet på over 12 kommentarer og ny kommentarrekord på det forrige innlegget. Jeg er fullstendig overveldet over all responsen, og det gjør selvfølgelig det å skrive her enda morsommere. Faktisk vurderte jeg å senke målgrensen min underveis, i frykt for å ikke nå målet. Lite visste jeg om at jeg skulle få hele 21 kommentarer. Dere er fantastiske, og gjorde dagen min helt fullkommen!

Så gjenstår koppe-diagnosen. Jeg kan jo ikke fortelle deg noe om hvem du er utifra en kopp. Men jeg kan fortelle deg hvilken kopp jeg drikker av, og hvilken følelse de forskjellige koppene gir meg.

I dag drikker jeg av den blomstrete koppen.

Jeg har vanskelig for å velge, men om jeg måtte velge bare en kopp ville jeg nok valgt denne. Det samme ville 5 av dere som kommenterte. Denne koppen er åpenbart den som vekker flest følelser hos dere, både på godt og ondt. For meg er det en rolig kopp, en trygg kopp, en kopp som er god å holde i. Når jeg er litt sliten av dagen og bare vil krype inn i sofahjørnet mitt, da finner jeg frem denne koppen, fyller den til randen med kaffe, og håper at jeg holder ut resten av kvelden uten å sovne. En omsorgsfull og god kopp.

Til tross for hva jeg sa i går har faktisk Magnus hentet frem den oransje og brune koppen til seg selv i dag. Hvorfor aner jeg ikke, men det er sjelden det skjer. Han er i særdeles godt humør, mon tro om det har noe med saken og gjøre? 

Denne koppen er den "sterkeste" for meg. En kreativ kopp, noe som vises på mange av dere som kommenterer også, hele 9 stykker ville valgt denne koppen. For meg representerer denne koppen to ytterpunkter. Jeg drikker av den når jeg er skikkelig sliten og lei av alt, når jeg bare drikker kaffe fordi jeg alltid gjør det, når jeg velger en kopp bare fordi jeg må ha en. Da er det denne stakkaren som må trå til. Men så har den en annen effekt også. De dagene jeg er på mitt mest kreative, nesten litt på kanten høy på pæra og helt i hundre, når jeg skaper. Da velger jeg denne koppen. Nesten så jeg skal vise den at jeg kan da også, at jeg er tøff. At jeg ikke bryr meg om at det egentlig er den triste koppen min. Der fikk du den liksom!

Prikkete grønn
Det er utrolig morsomt å se hvem som velger hvilken kopp, og at de prikkete koppene var hyppig nevnt i i begynnelsen, for så å bli fullstendig oversett mot slutten. Bare to av dere endte på den grønne koppen, og jeg kan ikke annet enn å lure på om resultatet ville vært annerledes om det hadde vært med menn i denne avstemningen. Trolig. Ikke at det er noe maskulint i denne koppen, det er vel heller de andre som er feminine. For meg er ikke denne koppen så mye verken fra eller til. Jeg drikker av den ofte, oftere enn den rosaprikkete. Dette er en effektiv kopp, en helt normal dag. En kopp jeg fyller med kaffe rett etter barnehagelevering, og før jeg tar fatt på dagens gjøremål. Det er liksom ikke noe tull med denne koppen. 

Prikkete rosa, rød og oransje
Fem stemmer fikk denne koppen, og det stemmer nok godt med mitt bilde av den. En standard kopp, ingen dill og dall, bare en kopp. En fin fargeglad kopp til å drikke kaffe av. En kopp uten alt for mange følelser. En kopp jeg trodde de fleste kom til å velge. Når jeg tenker meg om bruker jeg sjelden denne koppen. Om jeg får gjester og er usikker på hvilken kopp som vil passe personen, da velger jeg denne koppen. Jeg skjønner jo nå at jeg kanskje legger opp til koppeanalyse ved neste besøk.

Det morsomste ved dette var jo å se at så mange av dere hadde tanker, minner og følelser forbundet til koppevalget. En kopp er ikke bare en kopp, og akkurat derfor liker jeg så godt å ha mange forskjellige kopper, så kan jeg velge kopp helt utifra situasjonen.

Kanskje ikke en tilfeldighet at kopper er et av de mest populære bloggtemaene?

Og vil du vite hvorfor jeg har koppen med rosa blomster i dag? Fordi kopper og alt annet var helt urelevant i dag. Jeg er bare så glad. Så utrolig glad. Jeg har fått vitnemålet mitt, jeg har fått skriftlig tilbakemelding på eksamen, jeg har hentet masse pakker på posten, deriblant en fantastisk fin kasse som skal blogges så snart som råd. Jeg har fått gode nyheter om noen som betyr mye for meg, jeg har kost meg sammen med familien, jeg har fått nye ideer, ny inspirasjon. Og best av alt, jeg er omringet av folk som bryr seg om meg, som tenker på meg, og som bruker litt av tiden sin på meg. 

Takk for at dere er her, dere gjør meg lykkelig.

(PS! I morgen kommer en liten overraskelse på bloggen, for å feire mitt gode humør.)






3 kommentarer:

  1. Det blir definitivt koppeanalyse neste gang jeg stikker innom ja! :D

    Ha en god dag gode du!

    SvarSlett
  2. Jeg fikk aldri kommentert koppeinnlegget før det kom nytt koppeinnlegg, så da slenger jeg noen ord inn her for å si at jeg også er innom og leser hos deg. Jeg er helt enig hva kopper angår. Jeg er ekstremt kresen på hvilke kopper jeg heller kaffen min i. På jobb har jeg tre-fire kopper jeg drikker av, de har noen glemt å levere tilbake til kantinen, så egentlig er de ikke "våre" kopper. Men det er de eneste som duger. Hjemme har jeg små, søte kopper til hverdags. Akkurat passe til at jeg ikke blir snytt for at jeg ikke rekker en hel kopp kaffe om morgenen, fordi i en liten kopp kan man ikke ha så mye kaffe uansett. Og i helgene drikker jeg av store kopper, jeg har noen retrokopper for når jeg føler meg litt nostalgisk og virkelig vil nye koppen (de krever litt mer "forsiktig" drikking, mens noen kopper uten hank men med gummi rundt magen er koppene jeg bruker når jeg skal fordype meg i noe annet og kaffen skal være en ettertanke. Så ja,kopper er viktig! Min favorittkopp av dine kopper er nok den rosaprikkete. :-)

    SvarSlett
  3. *nyte koppen skulle det være. Og parentes skulle slutte etter drikking). Slik går det når fingrene blir koppegale og jeg ikke leser korrektur..

    SvarSlett