søndag 31. oktober 2010

Kitty cake

Jeg har så mye jeg skal vise frem for dere at jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte. Kaker har vært et sentralt tema i det siste, så tenkte jeg kunne starte der. Det er utrolig morsomt å bake kaker, og ekstra gøy er det med barnekaker. Her er hvordan jeg laget Noras bursdagskake i år. En Hello kitty sjokoladekake med sjokolade- og smørkrem. 

Først av alt kjøpte jeg en pakke Toro sjokoladekake, det gjelder å ikke legge lista for høyt. Spesielt når man sånn i bunn og grunn ikke er noe særlig til kakebaker.

Så måtte jeg hanke inn igjen ingrediensene fra denne lille damen.

Deretter stekte jeg kaken i en rund springform, lot den hvile i formen til den var kald, og skar bort den aller verste toppen på den. Det har seg nemlig sånn at mine kaker heller foretrekker å se ut som et fjell enn en standard kake. Deretter delte jeg kaken på midten.


Så la jeg den flateste av de to kakebitene nederst, og laget en ring med smørkrem 1cm innenfor kanten for at fyllet ikke skulle skli ut.  Deretter fylte jeg den med sjokoladesmørkrem, før jeg la på den andre kakebiten med den runde delen ned mot kremen. 


Så klippet jeg ut i papp en avrundet bit som var like bred som kaken min, men litt mindre øverst og nederst. For å få ansiktsfasongen til lille kitty. Deretter skar jeg etter pappen med en skarp kniv.


Jeg stekte muffins samtidig, så for å lage ører stablet jeg to oppå hverandre, og festet de sammen med sjokoladesmørkrem. Så klippet jeg ut to fine ører i papp og skar opp muffinsene etter de. Deretter festet jeg de på kaken med samme krem.


Så dekket jeg hele kaken med hvit smørkrem, jeg brukte stjernetipp nr 18 fra Wilton. Pass opp! Her er det stor fare for krampe i hånden underveis!


Så blandet jeg litt rød wilton farge i den hvite smørkremen, og litt betyr faktisk bittelitt, for den blir raskt knall rød. Så laget jeg en sløyfe for frihånd. Og det var faktisk enklere enn jeg hadde trodd på forhånd. 

Da gjenstod bare et rødt godterijordbær som nese, to sorte godteriøyne og lakrissnører som følehår.


 Lys på kaken og et rungende HURRA! 



7 kommentarer:

  1. ÅÅÅ for ei fin kake:) Kjempeflink e du:) Hilsen Karen!

    SvarSlett
  2. Den ble utrolig lekker!!
    Regner med at den lille bursdagsjenta ble storfonøyd med bursdagskaka!

    Kjempeflink er du!

    SvarSlett
  3. Så fin den ble!
    Går jo nesten ikke ann å spise sånne kunstverk :)

    SvarSlett
  4. Så flink du er! Den ble jo ordentli søt! Kunne kommet rett fra baker`n den der Siv .-))

    SvarSlett
  5. Fantastisk ide! :) Ikke at det er noe Hello Kitty-behov her, men ideen er jo overførbar :)

    SvarSlett
  6. Så nusselig kake :) må vel prøve meg på ei slik ei når mini her blir 1 år tenker jeg :)
    Fant linken din hos Prydelig, koslig blogg du har !
    Slenger meg på som følger :)

    SvarSlett