onsdag 28. juli 2010

Rotehus

Her ser ikke ut, kaoset etter ferien ser aldri ut til og gi seg. Muligens fordi jeg ikke klarer og rydde ting inn i et uryddig skap, noe som fører til sortering av klær og mye annet rart. Fordelen er jo at når det da først blir ryddig så blir her skikkelig ryddig også. En venninne av meg påstår at om man har orden i skapene så er det uorden i hodet, i tilfelle ligger jeg dårlig an... Hun ville vel kanskje signert på det også, men jeg tror ikke nødvendigvis uorden i hodet er en dårlig ting:)

Grunnen til få blogginnlegg i det siste er at jeg har glemt laderen til kameraet mitt i Stordalen. Ingen bilder = ingen blogging, hvertfall mindre.

I ferien har Nora sluttet helt med bleie, og med soving på dagtid. HURRA! Nå er hun altså klar til og flytte over på storavdeling, gjett om hun gleder seg! Hun gleder seg også til Mali skal begynne på barnehagen, og på mandag spurte hun "Mamma, er Mali blitt stor i dag?" Nei ikke enda vennen, men når vi er tilbake fra syden, DA er Mali stor nok til og begynne på barnehagen. (Klump i halsen). Er lillejenta mi virkelig blitt så stor? Er vel på tide og innse det. I dag spiste hun for første gang middag helt på egenhånd. Det var visst ingen problem, hun holdt skjeen i den ene hånden, og spiste med den andre. Alt forsvant inn i munnen på et blunk. Stekt seibiff med poteter og gulerøtter. Gulvet var mindre rotete enn jeg ville gjettet på forhånd, så i morgen får hun prøve igjen. 

Samtidig som jeg lar den forrige ferien synke inn og koser oss med minnene planlegger jeg den neste. Det er mye som må med når man skal ha med to små jenter til Syden (Spania). Kanskje noen av dere der ute har noen hotte tips? Første gang vi reiser så langt med jentene, faktisk første gang de er lenger enn på Svenskehandel så vidt jeg husker, hehe.  Jeg har planer om og ha med tvillingvogn, middagsglass til Mali, bleier, ja og selvfølgelig mye mer. Men dere som er mer erfarne, pleier bleiene man får kjøpe der og være greie? I tilfelle så gjør jeg heller det. Så lurer jeg på om noen har erfaring med og leie bil av Avis, og hvordan bilstolene de stiller med er. Jeg er sikkert en smule hysterisk, men bilsikkerhet er viktig for meg. Derfor er jeg usikker på om vi skal satse på stolene som er der eller om vi skal ta med. Om vi velger å ta med så risikerer jo vi at de får en del bank under flyturen, noe som heller ikke er bra. VANSKELIG! En annen ting jeg lurer på er badedrakt VS svømmedrakt med uv-beskyttelse. Badedrakter har de mange nok av, og jeg gidder ikke og bruke penger på de andre draktene hvis solkrem fungerer like bra. Sleng inn tips, da blir jeg veldig glad. Alle erfaringer av både god og dårlig sort:) 

Nå får jeg ta fatt på kveldens oppgaver når jeg fortsatt har et fnugg av energi.

- Vaske og henge opp en maskin med klær
- Rydde og vaske kjøkkenet
- ferdiggjøre strikkeprosjektet mitt ( er dere heldige blir det klart for fremvisning i morgen)

Ha en strålende kveld alle sammen, jeg er snart tilbake, også med bilder. 

7 kommentarer:

  1. Jeg fikk anbefalt å ta med bleier til natta hjemmefra. Bleiene som selges der nede duger fint til dagen når det kan skiftes etter behov, men at de holdt dårlig til den lange natta. Barna drikker jo noe mer der nede pga varmen, enn her hjemme i Norge - og det som går inn må komme ut ;)

    SvarSlett
  2. Bra tips! Da kanskje jeg kan slippe unna med en bleiepakke:D

    SvarSlett
  3. Litt skuffa for at du ikke har blogga oss da men...

    Skriver under på det med bleiene, vi var fornøyde med bleiene vi kjøpte på tenerife men de har nok litt mindre absorberingsevne.

    Også var vi superfornøyd med å leie bil fra avis!! Billig nok, bra bil, og vi fikk et litt gammelt maxi cosi til ameli og et flunkende nytt bakovervendt sete til Isak av et av de "kjente" merkene (husker ikke hvilket nå).

    Angående reisen har jo jeg sett at du er en superreiser, nå har du jo til og med en skokk hjelpere!!

    Unner dere en superduper tur alle sammen!!!

    SvarSlett
  4. NEI, ikke vær skuffa over det da! Jeg har jo ingen bilder:( Send meg noen så skal jeg fikse det. Minnekortet var jo fullt når dere kom, så har bare noen få bilder fra togturen hjem.

    Hvor var det dere var Kristin?

    SvarSlett
  5. Fikk du ikke den meldingen min på facebook, der jeg la med et bilde av de små i badekaret? (det var for øvrig en veldig hyggelig melding ellers, synes nå jeg ;) )
    Forsåvidt ikke noe å blogge for hele verden det bildet der hehe. Neida, i håp om at de få bildene du tok var bedre enn mine tenkte jeg du kunne blogget dem. Men mine er altså ikke noe å skryte av...

    Vi var på Tenerife, det er jo strengt tatt Spania.

    Forresten, jeg synes sånne uv-drakter er litt tull, og mest et salgstriks. Alle klær har en viss beskyttelse mot sola, solkrem funker vel fint det (hvertfall for våre barn) og en test jeg tror det var i foreldre og barn viste at de fleste av disse draktene som gir seg ut for å ha beskyttelse lik faktor 50 har reellt sett kanskje det halve. Smør dem godt og ofte, og begrens soleksponeringen i alle fall for Mali. Ta med et par heldresser i tynn bomull.Klem frk. snurp.

    SvarSlett
  6. Vi fikk en sånn uv-dress i gave, og jeg syntes den var super å ha da vi var i Australia. Ikke at Daniel var så mye i sola da, men da følte jeg meg ihvertfall litt tryggere når han var det. Jeg leste akkurat i foreldre og barn at de anbefalte å ha sånne uv-dresser og ikke bare solkrem (og solhatt og solbriller). Men er kanskje unødvendig hvis mange av de ikke er bedre enn vanlige klær (som frk.snurp skriver)?
    Jeg har forresten sett sånne dresser på salg flere steder, så man kan sikkert få kjøpt de billig nå.
    Ellers så har jeg aldri vært i spania med barn, så ingen tips der dessverre.

    Og flinke Nora som har sluttet med bleier da!!! :)

    SvarSlett
  7. gå til den fine bloggen "noe på hjertet",der bloggeren tek opp det same temaet:)Mange gode tips!

    SvarSlett