lørdag 3. juli 2010

Prinsesse Nora bestemmer


Ja d vil hun helst gjøre om det meste for tiden. Det får hun selvfølgelig ikke lov til, men noen ting er det greit å bestemme selv. Som det å slutte med bleie. Jeg er litt usikker på nøyaktig dato, men jeg tror det er omtrent to uker siden hun bestemte seg. Vi har trent og oppmuntret til både potte og dobruk uten stor suksess, de gangene vi har tatt av bleien har det bare blitt uhell, og hun ville ikke gi beskjed om når hun måtte på do. Denne morgenen derimot våknet jeg av at Nora stod ved siden av meg, hadde tatt av bleien og tatt på en truse. "Mamma, jeg må tisse på doen". Jeg fortet meg opp og følgte henne inn. Jepp, hun måtte tisse på doen. Jeg var målløs over det plutselige initiativet! Da jeg fortalte det på barnehagen sa de at hun gjerne kunne komme uten bleie dit, og at de ville følge opp. Som sagt så gjort, så var hun bleiefri på barnehagen også. Plutselig fant hun altså ut at nå var det greit. Nå både bæsjer og tisser hun på både do/potte og i grøfta om det er det nærmeste. Helt plutselig, jeg er så sjokkert, og aller mest imponert! 2 år og 8 mnd var hun altså når hun sluttet med bleie på dagtid. Ett uhell har vi hatt på to uker, og det var ikke engang hennes feil. Ingen tvil om at hun oppnår det hun bestemmer seg for hvertfall. Det er viktig at det er jente eller rosa på trusa da, og man kan ikke bruke doring. Man skal nemlig tisse på doen uten ring "for det gjør storejentene mamma" Disse viktige storejentene som forvandlet lille fargeklatten min til en rosa prinsesse-vil-ikke. Det spiller ingen rolle for meg, morsomt å se at hun utvikler seg og lærer:)

Nora tisser på "greppa (grøfta)"

3 kommentarer:

  1. Hihi, så morsomt da!! Store, flinke jenta :)

    SvarSlett
  2. Så flink hun er!!
    De vet hva de vil disse søte små, det er sikkert og visst!
    Kjempebra!

    SvarSlett