tirsdag 8. juni 2010

Musli

Tine yoghurt JA vanilje, musli og friske jordbær

Jeg har lenge lovet å legge inn en oppskrift på Musli. Min er en kombinasjon av to oppskrifter jeg har fått, en jeg fikk fra Synnøve, og en fra Anette. Kombinasjonen ble perfekt, men jeg er ganske sikker på at den kan lages på uendelig mange måter, alt ettersom hva du liker. Jeg husker ikke mengdemål siden jeg tok det litt på feelingen, men setter hvertfall opp ingrediensene og ca mål. Poenget er bare å ta mest av det du liker best:)

5 dl firkornsblanding
3 dl solsikkekjerner
1,5 dl linfrø
2 never hakkede hasselnøtter
1 liten pose mandler i skiver
strø over litt kokkosmasse

2 dl flytende honning
1 dl rapsolje
en halv sitron

Start med å blande de tørre ingrediensene, bland så sammen de flytende ingrediensene med hverandre, før du blander alt sammen. Spre det jevnt utover i en langpanne. Stek blandingen i ovnen på 175 grader til det får en fin farge og er helt tørt, ca 30 min. Rør litt med jevne mellomrom.

Andre ting som også kan brukes er gresskarkjerner, skalade sesamfrø, vetegroddar og eventuelt bytte honning med lønnesirup. Det finnes sikkert mange flere ting man kan putte i også. Beklager det halvsvenske språket, men på de fleste pakkene man får kjøpt står det på svensk, og jeg vet ikke det norske navnet.

Jeg har akkurat tømt mitt første glass, det er utrolig godt! I morgen skal jeg lage ny rasjon, gleder meg allerede til og prøvesmake:)

1 kommentar: