onsdag 28. april 2010

I dag har jeg hatt en supereffektiv og herlig dag. Besøket vi ventet måtte dessverre avlyse, og med litt ledig tid fikk jeg gjort både det ene og det andre. Jeg er utrolig opp og ned i både humør, energi og handlinger. Noen dager orker jeg ingenting og vil helst bare ligge i fred på sofaen, andre dager får jeg gjort alt mulig og flyr rundt her til sent på natt. I dag har jeg en av de sistnevnte, og det er så deilig!


Det første jeg fikk ordnet var noen tekster som måtte bearbeides litt og settes opp på en skikkelig måte. I dag var nemlig innleveringsfrist i tekstkategorien på Gullkalven. Jeg antar at de fleste av dere ikke vet hva gullkalven er, men kort fortalt er det Norsk studentmesterskap i kreativ kommunikasjon. En morsom begivenhet hvert år for studentene, med en fest og prisutdeling til slutt. Det eneste man kan vinne er heder og ære, men i den bransjen jeg opererer innen har det stor betydning for eventuell jobb og karrieremuligheter fremover. Det kan fungere som en fin vei inn i bransjen siden byråene ofte ansetter de som gjør det bra i slike konkurranser. Når det er sagt har jeg ingen formodninger om å vinne, det sendes inn en enorm mengde fantastisk gode arbeider hvert år, og det skal fryktelig mye til å vinne. Likevel er det morro å delta, og en gylden mulighet til å ferdigstille halvferdige tekster og arbeid.

Arbeidet må printes og festes på kapa (hvit papplignende sak). Sist jeg trykket noe brukte jeg Allkopi i sentrum, de var utrolig treige og useriøse, så jeg hadde bestemt meg for å bruke noen andre denne gangen. Valget falt på Copycat som ligger litt lenger inne, men i samme gate. Forskjellen var enorm! Når jeg kom til Copycat lå arbeidene ferdig montert på kapa, klart til at jeg skulle få tatt en siste sjekk. Utrolig bra å få komme til noen som fikser ting sånn som de lover, + i boka til Copycat, jeg kommer til å bruke de samme neste gang.


Etter å ha levert arbeidene på skolen stakk jeg nedom Osterhausgaten fargehandel for å kjøpe hvitmaling til tallerkenhyllen min. Han som stod bak disken hadde definitivt god peiling. Før jeg visste ordet av det hadde han hanket inn alt jeg trengte og puttet det i en pose sammen med en liten gul lapp. På lappen stod det:

1. Kvistlakk
2. Pusse over med sandpapir
3. Vaske med svak salmiakkblanding
4. Grunning
5. To strøk maling

Jeg forstår jo at det garantert kan gjøres enklere enn dette, og jeg hadde vel strengt talt med meg mye mer enn jeg burde trenge i posen da jeg dro hjem. Likevel føltes det trygt og godt og følge rådene til en som hadde skikkelig peiling. Så vidt jeg kan huske er det første gang jeg maler noe helt på egenhånd. Så får jeg heller sluntre unna kvistlakk og pussing når jeg får mer dreisen og vet hva som trengs.

 Punkt 1, kvistlakk

I gang med første strøk kvistlakk

Nå skal jeg gå igang med det andre strøket lakk, så er det klart for pussing i morgen. Forhåpentligvis letter været så jeg kan gjøre det ute, er litt bedre enn å bruke stuegulvet. Sånn er det når man må starte så snart lysten kommer over en. 
Ha en fin kveld alle sammen:)

4 kommentarer:

  1. Det er så deilig med sånne dager!!
    Jeg gadd ikke å gjøre noe grunnarbeid på tallerkenhylla annet enn å vaske den godt med salmiakkvann. Håper ikke jeg angrer bittert senere, ved at noen av kvistene blør igjennom eller at malingen skaller av :S På spisestuen derimot skal jeg nok gjøre meg flid. Tror jeg skal sette i gang snart også. Puh, blir nok litt av en jobb!

    SvarSlett
  2. Det går helt sikkert fint uten alt det dilldallet jeg driver med, hehe:)

    Ja spisestuen din blir jammen litt av en jobb! Misunner deg ikke for å si det sånn. Du får begynne med bordet, så kan du mix&match med stolene etterhvert som en og en av de blir ferdige.

    SvarSlett
  3. Det blir spennende å se hvordan hylla blir. Jeg har heller aldri gått så grundig til verks når jeg har malt kommoder og skap, men du har sikkert igjen for det når alt kommer til alt :)
    Fikk du bestilt knotter? Er jo så spent på hvilke du bestemte deg for!

    Krysser fingrene for deg når det gjelder skrivekonkurransen!
    Jeg syns arbeidene dine var gode iallefall :)

    SvarSlett
  4. Nei ikke bestilt knotter enda, er veldig usikker. Må se litt på hvor den skal henge osv, det var hvertfall masse fint å velge mellom! :D

    SvarSlett