fredag 5. mars 2010

Skal det være litt ytrefilet frøken?

Endelig har det løsnet litt med middagsmaten her i huset, egentlig med maten generelt.

Frokost er grøt, lunch en brødskive, fruktmos og fruktsaft, middag er en porsjon middag + frukt, kvelds er grøt. I tillegg får hun pupp så mye hun vil gjennom dagen og eventuelt en gang om natten.


Siden hun endelig har sansen for middag har jeg fått laget min første ordentlige porsjon med middag.

Her er oppskriften:

400g gulrot
200g mais (maiskolber på boks som ikke er tilsatt salt)
200g yasminris
150g ytrefilet av okse
3 ss olivenolje
5 dl vann

Start med å koke risen etter anvisningen på pakken. Skrell og del opp gulerøtter i biter, putt det i en gryte å tilsett 5 dl vann. Deretter skjærer du opp ytrefileten og putter den i samme gryte. Videre renskjærer du maiskolben og tilsetter maisen. La det hele koke til gulerøttene er skikkelig møre. Hell av kokekraften i et litersmål eller lignende, og kjør ris + resten av den kokte maten i mikseren på kjøkkenmaskinen, litt og litt om gangen. Spe med kokekraften. Til slutt tilsetter du oljen. Avkjøl på benken før du eventuelt fryser ned (men gjerne med lokket på).
Gir ca 10 middagsporsjoner alt ettersom hvor mye de spiser. Bon appetit!

Her er noen bilder av lillefrøken, på bildet spiser hun brødskive, middagen får jeg ikke bilder av siden den går så fort unna.

 
  
  

Tidlig krøkes må den som god kokke skal bli

 

Vet ikke om jeg har lagt ut oppskrift på fruktdesserten med mango før?
    1 mango
 2 epler
en neve svisker
Hell i vann til det dekker frukten, kok til frukten er helt mør. Kjør i kjøkkenmaskin.
Gjør underverker for magen uten å måtte gi de helt store eksplosjonene. Herlig å snakke om sånt i sammenheng med mat...


3 kommentarer:

  1. Du er så flink. Jeg blir rent imponert.
    Og hun er jo bare så lik pappaen sin veslesøta di.

    SvarSlett
  2. på ditta bildet med drikkekoppen var ho steinlik nora!!!! :0

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskriftene!
    De må prøves, begge to :D

    Ellers må jeg si meg veldig enig i at Mali var veldig lik Nora på noen av bildene her, spesielt det med koppen!

    SvarSlett