lørdag 30. januar 2010

Sykdom og atter sykdom.

Ja det er slettes ikke noe morsomt. Først ble Nora syk som jeg skrev på forrige innlegg, feberen kom som kastet på henne natt til tirsdag. Onsdag på dagen var hun så pigg at jeg trodde hun kunne i barnehagen neste dag, men til kvelden og natten kom feberen igjen. Sånn har det vært alle dager. Forholdsvis lite feber på dagtid, og høy feber på natten. Hun har en grusom hoste og spiser ikke noe særlig, heldigvis drikker hun en del. Fredag reiste vi til legen. Magnus mente som vanlig det ikke var nødvendig, men etter 4 dager med høy feber syns jeg det var greit å ta en sjekk før helgen. Vi tok crp som viste 31, lyttet på brystet og tittet i ørene. Diagnosen var at det sannsynligvis var RS, alle tegnene tydet på det. I tillegg var hun så tett og surklete i brystet at det var på kanten av lungebetennelse. Ene øret var rødt, så hun mente hun hadde sikkert vondt der også. Vi fikk med oss astmaspray hjem for å lette pusten, to forskjellige. En akutt som hun skulle få 4 ganger daglig, og en forebyggende som hun skulle ha morgen og kveld. I tilleg fikk vi resept på pencelin, hadde ikke feberen dempet seg til i dag skulle hun starte. Men takk og lov, nå ser det ut som om det roer seg. Ved leggetid var tempen bare 37,6, og hun spant rundt her, danset og sang. Håper hun får en god og feberfri natt, blir godt for henne å bli frisk igjen nå.

Her er største jenta mi. Jeg er så glad hun er bedre.

Mali stakkars har ikke hatt det noe bedre, hun har hatt sånn forstoppelse at det har kommet blod, og hun har ikke fått bæsjet på mange mange dager. Til slutt var det så hardt og mye at hun klarte ikke å gjøre noe med det. Grusomt, stakkars lita jente:( Vi kjøpte dupholac på apoteket som hun skulle få, men jeg vet igrunn ikke om det har hatt noen effekt. Uansett. I natt overnattet jentene hos bestemor og bestefar. De har hatt litt av en jobb siden de overtok to syke og slitne jenter. Men i natt når Mali gråt og gråt fordi hun hadde vondt visste bestemor råd, hun kom på et gammelt triks og sprøytet inn pittelitt lunkent såpevann. Da kom det noen harde små klumper ut. Siden har det komt jevnt noe små greier, og hun trykker hele tiden. Enda er det mye og hardt som ikke kommer ut, men det går riktig vei.
Så som om det ikke var nok. I går fikk hun litt hoste, og i kveld kom feberen. 39 i temp ved leggetid, så til kvelds fikk hun dupholac, flytende paracet og svisker. Pupp ville hun ikke ha. Spent på hvordan natten går videre, jeg hører hun hoster stygt her ute.

Minste gullet. Håper hun blir fort frisk!
Jeg selv er heller ikke i kongeform. Jeg er nok smittet av samme greia, i tillegg til at jeg ikke har sovet mye de nettene Nora har hatt høy feber. Dels fordi jeg har blitt vekket mange ganger, dels fordi jeg er engstelig og ikke slår meg helt til ro. I går når vi hadde barnevakt la jeg meg under dyna på sofaen her tidlig på kvelden, kulset skikkelig og sovnet kl 21. Lusket meg til senga en gang i natt og sov videre til 10.30. Det var sårt etterlengtet søvn. I dag føler jeg meg hvertfall uthvilt på tross av at jeg er syk. Mye elendighet her nå, men det snur nok snart.
Heldigvis er Magnus frisk og har hatt fridagene sine nå, så vi passer på syklingene våre sammen. Neste uke ønsker jeg meg at alle skal være friske, raske og i godt humør:)

Jeg må forresten skryte av Nora, hun er så utrolig flink når hun skal få astmasprayen sin! Først prøver vi den på rotta, så tar hun. I kveld spurte hun til og med om vi kunne gjøre det en gang til. Her er deler av medisinen for denne omgang. My o my....

I dag laget jeg litt eple/sviskemos og saft. Fremover skal vi være flinkere til å forebygge så vi slipper sånn magevondt igjen.

Og her et bilde av de fine søstrene. Nora er så utrolig omsorgsfull, passer på lillesøsteren sin. 
 

Så to bilder fra før sykdommen kom i hus. 
Mali elsker å leke med Nora.

6 kommentarer:

  1. Huff, ikke noe gøy når barna er syke :( God bedring til dere alle!! Klem

    SvarSlett
  2. God bedring til dere alle sammen!! Så bra dere tok med Nora til legen, slik at hun får medisin og blir bedre. Jeg tenker at det er bedre å dra en gang for mye. Ser forresten at hun får samme astmamedisin som Sofie går på pga barneastma! Hun går på den forebyggende og den har veldig god effekt på henne.

    Stakkars Mali! Hard mage er ikke noe særlig! Og særlig ikke når de er så små. Håper resten av helga og den nye uka blir god for store og små!!

    SvarSlett
  3. God bedring til alle sammen!

    Godt Nora slipper penicillin denne runden.

    SvarSlett
  4. Huff, stakkars godjentene dine! Det er slettes ikke noe morsomt når barna blir syke, så skjønner godt at du ikke sover så godt! Så flott at dere fikk litt avlastning sånn at du fikk sovet litt ut iallefall!!
    Håper at magen til Mali stabiliserer seg snart sånn at hun slipper å plages så fælt med dette!

    Takk for tipset om nettsiden forresten! Jeg hadde faktisk vært inne å sett på akkurat den butikken i går ;) Fant en link på Facebook ;)
    De er så fine de saccosekkene!!

    SvarSlett
  5. Hjelpes! Gooood bedring til hele gjengen. Godt du har noen som kan avlaste litt så du får tatt igjen litt tapt søvn :( Man føler seg ikke lite hjelpløs når man skal ta vare på to syke skatter - og man samtidig knapt kan ta vare på seg selv.

    Håper vi får se dere på beina snart!
    Masse klemmer til dere!

    SvarSlett
  6. Og så utrooolig stødig Mali var på det bildet :D Kjempeflink!!

    SvarSlett