mandag 4. januar 2010

Innflyttings/familie/nyttårsmiddag

I dag har jeg laget min første store middag her hjemme. Med litt tips fra Ulrik og en god plan tok jeg fatt på oppgavene. Må innrømme jeg var litt svett da jeg våknet i dagtidlig kl 11! I alle dager liksom, er ikke jeg småbarnsmor? Uansett, rommene måtte støvsuges, kjøkken/stue og bad vaskes, det måtte handles, og glem for all del ikke maten. Synnøve kom meg til unsetning og kom en time før de andre gjestene for å hjelpe, uten hadde det nok ikke gått.
Desserten hadde jeg laget på forhånd og hadde i fryseren, nemlig en porsjon baileys/daim-is, og en porsjon smarties/daim-is. Godt med alt som kan gjøres på forhånd:)

Til forrett hadde vi asparges med grillet. Er det mulig? Jeg har helt glemt navnet på skinken, men noe i samme gate som Parma-skinke hvertfall. Så hadde vi hollandaise-saus med kantareller til.
Det holdt på å gå skikkelig gærnt når gjestene ikke dukket opp til avtalt tid, men jeg får kanskje si heldigvis, for i samme øyeblikk som de skulle ha kommet klarte vi å svi det ene brettet med skinke noe så innmari at vi røykla hele leiligheten, må si pulsen steig litt da. Fryktet en stund at alarmen skulle gå i hele huset, men det ordnet seg heldigvis. Neste steking av skinke var vi litt mer obs og fikk de perfekt stekte, phu! 

Til hovedrett var det ytrefilet av hjort og reinsdyrskaker med rødvinssaus og viltsaus. Ved siden av hadde vi fløtegratinerte poteter, rosenkål, babygulerøtter, blomkål og brokkoli. Og selvfølgelig tyttebær:) Syns det smakte veldig godt, og neste gang skal det forhåpentligvis være jevnvarmt også. Fører nemlig til litt logistikkproblemer når man bare har to kasseroller.

Desserten var kjempegod, syns jeg da hvertfall. Men det visste jeg jo på forhånd siden jeg fikk oppskriften på noe jeg allerede likte godt:)

I innflyttingsgave av svigermor og svigerfar fikk vi kjøkkenmaskin, en fancy Kenwood som jeg gleder meg masse til å få! Vi fikk nemlig velge modell selv, så den må kjøpes først. Det blir bra altså, klør i fingrene etter å få bake litt nå. Å kna deig med hendene er ikke helt min ting nemlig, men baking sånn ellers er veldig gøy!




Av Synnøve og Jens fikk vi en knaggrekke, og det var helt komisk. Jeg og Synnøve har så lik smak at jeg kan ikke tro det. Jeg satt for to dager siden å så på en nesten identisk knaggrekke på internett, tenkte den hadde passet perfekt på rommet til Nora. Så tenkte jeg på den igjen når jeg lagde mat i dag. Tenkte omtrent sånn "Den var jo så utrolig fin, kan jeg forsvare for meg selv å bruke penger på en sånn nå? Nei Siv, det går ikke. Men den var jo så FIN! Og hvis man kjøper en sånn ting så kan det jo gjøre stor forskjell på rommet. Kanskje hvis jeg kjøper bare denne ene tingen til rommet og ikke noe annet på en stund?" Jeg ble som dere skjønner rimelig paff når jeg pakket opp gaven, jeg hadde jo ikke nevnt til en sjel at jeg hadde sett på den. Trenger jeg å si at jeg var meget fornøyd eller?


Her er bilde av en som er nesten lik, bare at den vi fikk var enda smartere siden den kunne festes på dørkarmen. LOVE IT!

Så må jeg bare vise noen andre knagger jeg tror jeg kanskje må finne en plass til å henge også. De er helt utrolig søte. Når man henger noe på knaggen løfter den vingene. Tror jeg er forelsket jeg.

5 kommentarer:

  1. Må bare si at jeg er imponert!!! En treretters middag er jo bare å bøye seg i støvet for!! Har forresten svart deg i kommentarfeltet på bloggen min, men svarer her og: Sender invitasjon til Mona om bloggen en gang til. Håper hun får den nå. Det er litt krunglete med lukket blogg, men bestemte meg det etter å ha snakket med kollegaene mine. Der anbefaler de sterkt å ikke ha blogger åpne, med tanke på at elever og foreldre da har tilgang.

    Og, veldig fine knagger!! Skal ofte ikke så mye til for at barnerommet blir mye finere, liksom.

    SvarSlett
  2. Du og du, det var imponerende!!! Skulle gjerne ha vært gjest der du :-) Nå kan jeg selvfølgelig angre litt på at jeg kjøpte sko istedenfor gryter og servise til jul, men, men. Det er jo på slike middager man virkelig får testet hva man trenger. Jeg på min side oppdaget at jeg ikke har boksåpner i Stordale. Litt usikker på om jeg synes at det er et positivt eller negativt trekk, men det gikk i allefall 1,5 år før jeg oppdaget det.

    SvarSlett
  3. Har stor forståelse for at du vil ha lukket blogg, har vurdert det selv mange ganger. Problemet er bare at da mister man en del av følgerene sine, og det kommer ikke opp på oppdateringen.

    Ingen sjokk at du liker knaggene, hehe:) Vi har jo ikke akkurat lik smak;)

    Du får ønske deg middag til du kommer da mamma, blir jo straks litt mindre komplisert når vi er 5 færre voksne.
    Forøvrig så kommer det flere juler, og jeg har med vilje ikke ønsket meg noe av det siden jeg ville bestemme meg ordentlig for hva jeg vil ha først.

    Jeg har to boksåpnere, blandt annet en som er veldig liten og lite teknisk, du kan få den med deg når du kommer på besøk. Vi har en stor klump som vi bruker.

    SvarSlett
  4. DET VAR HER EG TENKTE Å SVARE. DET VART KANSKJE LITT FEIL EG TENKTE IKKJE Å BLI MED PÅ SLANKINGA SJØL OM DET SIKKERT TRENGS.
    MEN DEN MIDDAGEN SKULLE EG GJERNE VORE MED PÅ.-

    HELSING BESTA

    SvarSlett
  5. Litt nybegynnerproblemer må man regne med, så bra at du klarer å kommentere nå!
    Slankingen trenger nok ikke spreke-besta å være med på nei:)

    Skulle jo igrunn bare mangle at du fikk være med på middagen, du som hadde gitt meg hovedretten. Du får ønske deg en treretters neste gang du kommer på besøk:)

    SvarSlett