torsdag 21. januar 2010

Blogglyst

Ja det er jo sånn med skrivelysten at den går litt opp og ned, men nå kom den plutselig tilbake her, og da har jeg jo selvfølgelig massevis å fortelle.

Først må jeg bare fortelle at jeg akkurat har spist to biter Bocca sjokolade, og er kvalm. Tror jeg er avvent for å si det sånn, jeg hadde ikke orket en bit til.
Vekten forrige uke viste bare -0,1kg. Skuffende. Men midjemålet hadde gått ned 2cm, så da klarte jeg å holde motet oppe. Neste uke skal bli bedre!

Kostholdsmessig og treningsmessig gjør jeg alt riktig, så tenker det snart går rette veien. Det viktigste er igrunn at muskelmassen økes og at jeg får mye mer energi av å leve sånn.

Så var det langrenn.
Jeg og Wenche debuterte med en 9km på 95min, så fulgte jeg og Kristin opp med en 8km på 80 min. Neste gang blir det enda bedre. Det er hvertfall veldig morsomt å gå, deilig å få frisk luft, og supergod trening. Tror jeg er hekta. Det fancy utstyret mitt fungerte utmerket, buksen er så god at jeg knapt har gått i annet siden, og i dag hadde jeg på meg jakke, pannebånd og hansker når jeg og Mali var ute på en liten trilletur.

Her er løypa vi går/gikk. Jeg og Wenche gikk Korsvoll-Brekke-Hammeren-og tilbake til Korsvoll. Altså rundt hele den blå runden på kartet. Jeg og Kristin gikk Brekke-Hammeren, Hammeren-Brekke.



Æsj, angrer på sjokoladen. Jeg er SÅÅÅÅ kvalm! Det punktet hadde jeg aldri trodd jeg skulle komme til.

Nora
Nora snuppa mi er en del frustrert for tiden, jeg syns det er vanskelig. Vanskelig å ikke vite hvordan man skal takle det, vanskelig å ikke bli sint, jeg føler meg tom for løsninger. Det kommer jo til å bli bedre, jeg forstår jo det, men hva med nå. Ikke liker jeg at det går utover Mali heller.

Det er barnehage-henting som er det store problemet. I det jeg kommer inn døra i barnehagen er det som om noen skrur om en bryter, hun blir helt vill. Løper rundt, dytter de andre barna og tar fra de leker. Hyler, ser på meg og løper så jeg ikke skal få tak i henne. Når jeg får tak i henne og vi kommer  ned i garderoben gjentar hun samme prosedyren. Ved hver anledning jeg nødvendigvis må løfte opp Mali stikker hun. Hver dag går jeg ut døren med et barn under hver arm. Mali sier heldigvis ikke så mye, men Nora brøler og er rasende. Jeg skjemmes, jeg kan ikke si annet.
Men jeg forstår at det er mange følelser ute å går, jeg forstår at det er vanskelig for henne også. Jeg bare forstår ikke hvorfor det blir sånn, eller hva jeg kan gjøre med det. Jeg har prøvd å lokke, jeg har prøvd å true, jeg har prøvd å overtale, å vente til hun kommer selv, å la henne bli hentet av Magnus, å hente tidligere/senere, å gjøre avtaler på forhånd. Ja jeg vet snart ikke hva vi ikke har prøvd.

Men i dag fikk jeg en ny plan! Hun elsker singsangkortene sine, det er ikke mange leker hun bryr seg så mye om, men de kortene er høyt elsket. Så planen fremover er å legge frem et kort hver dag før jeg går for å hente henne i barnehagen. Med en gang jeg kommer til barnehagen skal jeg minne henne på kortet som ligger hjemme, og at om hun vil være snill å gå sammen med meg ned for å ta på skoene så hjem uten å krangle, da skal vi synge når vi kommer hjem. Og at hvis hun roper, stikker av eller annet tull, da gjemmer vi bort kortet. Spent på om det kan ha noen effekt.

Så må jeg skryte litt av henne også, for av og til er hun utrolig flink til å leke seg. Sånn som her når hun leker med plastalina. Så er hun jo så innmari god og snill, spesielt mot søsteren sin. Aldri slem mot henne, bare passer på, trøster og koser. Det er helt fantastisk å få være mamma til en så god og omsorgsfull liten jente.



Ellers var jeg på en liten handletur i dag, Coop prix har nemlig -40% på all barnemat og skal ha det helt til mars. Jeg utnyttet anledningen til å ta en trilletur, og fikk med meg alt dette for 165,-
2 pk grøt hipp, 2 pk grøt nestlé, 2 naturenes, 2 pk med fruktpuré, 2 glass grønnsakspuré, 1 middagsglass og 1 fruktglass. Jeg vet ikke hva prisen ville blitt på en vanlig butikk, men litt må jeg jo ha spart.


Så har jeg laget litt fruktpuré her hjemme også, måtte jo få testet den nye vidundermaskinen min:)
Laget eple/mangopuré. Tror den ble god, for først fikk Mali en boks som hun slukte, så fikk Nora en og gjorde det samme. Så sendte vi et par bokser til Ameli som akkurat skal begynne med frukt, og jammen ble ikke de godkjent til og med der:)

Her er frukten i de fine Rice boksene mine.
 




Og en av mine vakre fruktspisere


 
Så må jeg jo fortelle litt mer om fruktspiseren over her. Hun er helt gærn, hun står hele tiden og overalt. Så faller hun, men like etterpå er det opp igjen, og gjerne på samme sted. Hun er full av merker etter fall, men etter noen sekund trøst er hun akkurat like blid og full av pågangsmot igjen. Hvordan klarte jeg å missforstå så alvorlig å tro at du var en pyse Mali?
Nå klarer hun til og med å gå noen steg etter brio-vognen sin, så gliser hun stolt mot meg.
Ba-ba og pa-pa har hun begynt å si også, og hun sier det når hun ser mot Magnus. Om hun vet betydningen er jeg usikker på, men det smelter pappaens hjerte er jeg ganske sikker på.  Så sier hun mamaaaa når hun gråter, men det er jeg ganske sikker på at hun ikke vet betydningen av.

Her er et bilde av henne fra i dag, hun står selvfølgelig.


Litt fornøyd kan du si



6 kommentarer:

  1. Så koselig å lese bloggen din. Jeg forstår at du synes det er vanskelig med Noras tulling når hun hentes i barnehagen, men det er nok en fase, som du sier. Ikke at det blir mindre frustrerende av den grunn. Men synes sangkortene høres ut som en god idé. Lykke til med det uansett. Og så sterk og flott Mali er da! Du har to nydelige jenter, så jeg skjønner godt at du er stolt av dem. :-)

    SvarSlett
  2. suverent siv iren! :D

    SvarSlett
  3. Må bare si at du imponerer med skigåingen din, altså!! Og med mangel på sjokoladeappetitt. Skulle ønske jeg var mer der for å si det sånn...

    Håper SingSang-kort-belønningen fungerer! Det er frustrerende og slitsomt med trass. Har ikke så mange gode råd å komme med, skulle egentlig hadd lass med tålmodighet og noen gode råd selv. Men ønsker deg iallefall lykke til!

    Ha en fin helg!! :-)

    SvarSlett
  4. Dette vet jeg alt om.
    Jeg har vært kvalm hele livet,
    og alle damer jeg har truffet, er enig.
    Sjokolade er bra, men kun i små mengder.
    En liten knekk ibandt...
    ja, slik som ungdomen lika :-)
    Sjå på idrottsstjernene, dei et no berre junk...
    Men snyte me, so dei fer oppette bakkane.

    Sylfest Lomstruttle

    SvarSlett
  5. Akkurat sånn har det vært i perioder med vår barnehagehenting også. Alma slåt seg fullstendig vrang og bare lager kaos. Har båret henne brølende under armen flere ganger. Men i det siste har det gått bedre. Vi snakker om hva vi skal gjøre når vi kommer hjem, og da synes hun som regel det er like spennende som å være i barnehagen. Det hjelper også at jeg ikke kommer alt for tidlig før de andre barna har begynt å gå hjem. For hun vil jo ikke være den "eneste" som drar.

    Så sprek du er med skigåingen. Har vært dårlig til det i vinter..har mest lyst til å bare sove :p

    SvarSlett
  6. det er sikkert samvittigheten og ikke mengden sjokolade som er problemet her..;)

    SvarSlett