mandag 28. desember 2009

Så vendte vi snuten hjemover

Den 27 reiste vi mot Oslo igjen, og for første gang reiste vi med toget. Må si jeg var noget spent på hvordan det skulle gå, og jeg tror det var flere enn meg som gruet seg (les: Magnus).

06:15 ringte vekkerklokken og omtrent en time senere satt vi alle mann i bilen, ferdig spist, og klar til avreise. Bilturen på to timer gikk kjempefint, bare et lite luftestopp da Nora mente hun måtte "spytte bøtta".  Toget hadde avgang 9.33 fra Åndalsnes og mormor fulgte oss trygt ombord før vi vinket farvel i vinduet. Litt vemodig å reise.

På Dombås skulle vi bytte tog, og vi planla iherdig hvordan vi skulle gjennomfør det hele. Vi hadde nemlig to barn, en barnevogn og 3 kofferter å få med oss. Byttetiden var 8 minutter, og siden toget vårt var forsinket visste vi at tiden ble knapp. I det toget stoppet løp Magnus først ut med alle koffertene, jeg hadde ett barn i hver hånd, så løp han for å hente vognen. Første fase, suksess.
Toget suste inn på stasjonen bare et par minutter seinere og jeg rakk så vidt å slenge bilstolen med Mali unna snøsprøyten fra toget. Hun slapp heldigvis unna med bare litt snøstøv i ansiktet. Hvem ante at et tog kunne sprute snø så langt?
Vognen vår var to vogner bort og vi løp det forteste vi kunne, Magnus først med koffertene, så med vognen. Jeg fikk med meg jentene inn i vognen, og oppdaget i siste liten at Nora hadde sluppet rotten i sneen et stykke unna. Superpappa kom til unsetning og fikk hanket den med seg i siste sekund. PHU!
Resten av togturen gikk rolig for seg, og jeg må si det frister til gjentakelse. Med mulighet til å rusle i kafeen, 4 seter helt for oss selv, god ammeplass og en fantastisk utsikt tok jeg meg selv i å nyte resten av turen i ro og fred. Jentene var eksemplariske hele veien, og til og med Nora fikk tatt seg en dubb på fanget mitt. Det eneste jeg kan klage på må være toalettet siden der ikke var stellebord. Mali bæsjet selvfølgelig halvveis, men supermannen ordnet opp.
 Jeg har lest at det finnes familievogner med lekerom og plass til barnevogner, kanskje til og med et stellebord. Neste gang jeg reiser med tog vil jeg ha plass i familiedelen.

Reisen kostet oss 1300,- i motsetning til de 4000,- flyselskapet ville ha. Reiser man med Nsb er det nemlig sånn at alle barn under 4 år reiser gratis. I tillegg har de studentrabatt, og betaler man ordinær pris på billetten kan hver voksen ha med ett barn mellom 4 og 15 år gratis. Intet mindre enn fantastisk vil jeg si. Og best av alt, det er miljøvennlig. Her er bilder fra turen:



Lunch

 


 

2 kommentarer:

  1. Så bra at turen gikk så fint! Det er jo supert å vite til en annen gang at det er et godt alternativ å ta toget :) Herlige bilder også!
    Håper dere koser dere videre i romjula. Klem

    SvarSlett
  2. Så koselig det så ut...og så bra at det gikk så fint. Må si jeg var en smule spent på hvordan det skulle gå. - Spesielt når dere måtte avgårde så tidlig. Heldigvis er jentene så flinke og både supermamma og superpappa var med. Deilig å slippe sikkerhetsontroll og det stresset også, Fikk lyst på en togtur selv jeg. Kanskje noe å tenke på...

    SvarSlett