mandag 9. november 2009

Sykdom, utvikling, vaksine og sånt.

Mali har vært syk for første gang. Det var ikke noe gøy altså. Hun var grinete fra hun våknet på morgenen, ikke sitt vanlig blide jeg, så jeg ante at det var noe i gjære. Ut på formiddagen ringte svigermor å fortalte at svigerfar hadde fått feber. Vi var på besøk der dagen før, så hun tenkte på om vi kunne blitt smittet.

Jeg sjekket og Mali hadde 38,5 i temp. For å være ærlig så fikk jeg fullstendig panikk, jeg så for meg grusomme bilder i hodet og at temperaturen skulle øke raskt og mye. Jeg ga henne en halv dose paracet siden vi ikke hadde den riktige størrelsen, så ringte jeg likegodt legevakten med det samme for å høre hvordan jeg skulle forholde meg til det. Hun som tok telefonen der virket ikke særlig kompetent til å vurdere noe som helst, og fikk etter mye om og men et ark av en annen som jobbet der, så leste hun høyt opp. Jeg stod på kne på kjøkkengulvet med gråten i halsen når jeg ventet på at hun skulle gi meg noen svar.  Så for meg at de bare ga beskjed om direkte tur til sykehuset, innleggelse og alt mulig.  Enden på visa var at jeg skulle vurdere det selv, og at hun var for lita til å kunne få tamiflu. Jeg satt urolig i sofaen de to timene hun sov etter det, var inne å så til henne hele tiden.

Plutselig hørte jeg hun ropte fra sengen, og der inne i sengen lå det en liten tjukkebolle med røde kjaker og et stort glis. Tok henne med på badet for å skifte, bare 37 i temperatur, så tisset hun på meg. Etterpå ville hun ha masse mat, så da skjønte jeg at ting gikk i riktig retning igjen. På kvelden ved leggetid hadde hun bare 38 i temperatur, så hun fikk legge seg uten paracet. Våknet i dag tidlig helt frisk og fin. Puh, så gikk det bra selv om mor i huset fikk panikk en stund. Var deilig når kvelden kom og pulsen hadde senket seg. Enda bedre når vi våknet og hun var helt fin.

Men man kan ikke ligge på latsiden selv om man er syk. Så i går i feberen begynte Mali å trene på å stå på knærne, altså i krypestilling. I dag begynte hun å bli god, og holder seg oppe en liten liten stund. Om en uke tenker jeg hun har skikkelig dreisen.

Så har jeg og Nora fått vaksine mot svineinfluensaen i dag. Endelig! Utrolig deilig å få gjort det, ikke har vi merket noen bivirkninger enda heller. Så fra mandag av blir det barnehage for Nora igjen, og da på den nye. Blir godt for oss alle mann:)

Og vet dere hva, på fredag så FLYTTER VI!!!!

3 kommentarer:

  1. Hehe.. Huff, det var godt at det ikke var så galt allikevel! Og så flink hun er som øver seg på å gå opp på knærne :)
    Helt utrolig at dere flytter på fredag, tiden går såå fort. Tenker dere gleder dere, ja!

    SvarSlett
  2. Så godt at det gikk over så fort hos Mali! Det er slettes ikke mye morsomt når barna er syke nei!!
    Lykke til med flyttingen! Blir nok godt å komme dere inn i den nye leiligheta tenker jeg :)

    SvarSlett
  3. Så gøy med flytting! Og så bra at det gikk fort over med Mali. Syke barn er ikke noe moro, altså.

    SvarSlett