tirsdag 20. oktober 2009

Vakreste vakreste Nora jenta mi

Hvor skal man starte og hva skal man si. Jeg er hvertfall fullstendig forelsket i den nydelig gode storejenta mi.

Sist jeg skrev her fortalte jeg jo at hun var litt trist for tiden og at vi skulle på møte i barnehagen, så her kommer fortsettelsen:

Møtet på mandag gikk egentlig veldig fint. Pedagogisk leder var enig i mye av det vi sa, og kom med konstruktive innspill. Så vi la en liten slagplan for tiden fremover, i tillegg til at jeg fortalte litt om mine forventninger, hva jeg savnet osv. Alt i alt gikk det vel helt greit.
Gråtingen har jeg også funnet ut hva kommer av, for hun hadde visst ikke sovet i barnehagen flere av dagene forrige uke. Noe jeg ikke har fått beskjed om. Så hun har jo vært supersliten og kjempeovertrøtt når hun har våknet. Det er jo klassisk, jeg burde skjønte det selv. Men nok om det:)
Jeg bestemte meg for å glemme den dårlige magefølelsen min, å være positiv til barnehagen, og for at dette bare måtte gå bra.

Når jeg kom for å hente henne samme dag lå en av barna på avdelingen hennes ute i en vogn å gråt alene, hadde åpenbart grått en stund også, og ingen av de voksne hadde sett det. Jeg ga beskjed når jeg kom inn, og de var selvfølgelig rask ut.

På veien hjem fikk jeg sms om at Nora ikke hadde sovet i barnehagen. Ikke spesielt gøy når hun helt tydelig trenger en 1,5 - 2 timers formiddagslur, og spesielt når hun er i barnehagen. Men men...
POSITIV!!! (Holdt på å glemme det der en stund)

Og på den positive siden må jeg si at det er to av de som jobber på avdelingen hennes som er veldig flinke, spesielt en av de er helt fantastisk, og Nora elsker henne.

Senere på dagen når vi hentet posten kom Magnus inn med et brev. Det var brev fra barnehagen her like ved med tilbud om plass. Jeg som var forvirret fra før ble jo om mulig eeenda mer forvirret og visste ikke om jeg var glad eller hva jeg skulle tenke.

Jo mer jeg tenkte på det jo mer sikker ble jeg, vi kommer til å takke ja til plassen. Bare en siste ting gjenstår før jeg gir de svaret. Jeg skal innom der på besøk i morgen. Tenkte å ha Nora hjemme så hun kan få bli med bort å hilse på de, kanskje leke litt med de andre barna også.

Først tenkte jeg mye på det å gjøre flere forandringer i forhold til Nora nå som det allerede er mye nytt. Men den barnehagen hun går på nå skal jo flytte lokaler snart og få inn mange nye barn i barnegruppen, så vil jo bli store forandringer der også.

Den nye barnehagen virker veldig bra, og ligger 1 min gange unna. Hvis jeg ser ut vinduet ser jeg rett ned dit. Og det er jo unektelig fantastisk mye bedre å bare kunne traske ned dit enn å måtte ta to busser for å komme meg til Carl Berner. Nå var jo det uansett midlertidig, men den ligger litt nærmere enn den andre vil gjøre etter flytting også.
At den er mindre syns jeg også er positivt. Satsingsområdene deres høres bra ut, barnehagen ser fin ut, der er kjente barn +++ Når jeg fikk snakket med en annen mor som har barn på avdelingen som Nora har fått tilbud om plass på som kunne fortelle at de var kjempefornøyde og hadde sååå lyst å få inn Nora der så var det omtrent avgjort. Så nå er det bare visitten i morgen som gjenstår.

Jeg er kjempelettet og kjempeglad, det er akkurat som en vond klump i magen har forsvunnet.
I dag har jeg følt meg i helt fin form, så jeg tror nok barnehagesituasjonen har tynget meg mer enn jeg var klar over. Nå er jeg bare så spent på hvordan det er der i morgen, og ikke minst på om vi klarer å få trikset det til så hun kan få begynne der på mandag. Det hadde vært helt fantastisk hvis det gikk i boks!

Mye barnehagesnakk her, men jeg kjenner på hele meg at det har vært og er utrolig viktig for meg.

Kommer selvfølgelig med rapport etter besøket i morgen:)

Så over til noe annet.


Eller ikke helt annet da, for det dreier seg om Nora det også. Jeg har jo bestemt meg for å prøve å holde litt ekstra fokus på henne. Når jeg er hjemme alene med begge to på ettermiddag kveld så er det litt husarbeid som bare må gjøres. Blandt annet middag, rydding og klesvask. For at ikke det skal bli kjedelig for Nora så har jeg begynt aktivt ta henne med i det jeg gjør. Så både i går og i dag har hun hjulpet meg å lage middag. Hun syns det er kjempestas og når jeg hadde epler i middagen i går trodde hun jeg var helt tullerusk. I går hjalp hun til med å putte i gryten, helle i, krydre og å røre "lunt, lunt a lunt". I dag avanserte hun til å hjelpe med grønnsaksskjæringen. Jeg var jo litt nervøs selv om jeg hjalp henne å holde kniven, men det gikk over all forventning.

Nora spiste 1,5 brødskive og en del annanas en halvtime før vi laget middag. Likevel spiste hun om omtrent alt på tallerkenen og spurte etter druer etter middag, så god apetitt har hun hvertfall:)

Her er det vi hadde til middag i dag. "Pisk med apet, båkko-i, påsh og gl-lot"

Middag for liten
















og middag for stor...
















Og selvfølgelig et bilde av verdens flinkeste og søteste kokk.



10 kommentarer:

  1. Så flott at dere fikk plass i den barnehagen, gratulerer! Jeg er sikker på at det kommer til å bli kjempebra for dere alle sammen!

    Og jeg må si at jeg synes du er en kjempeflink mamma! Nora (og Mali selvfølgelig) er veldig heldig som har en så omtenksom, kjærlig og omsorgsfull mor :)

    SvarSlett
  2. Ja er superfornøyd med barnehageplass altså! :D

    Så utrolig snill du er Anneline, ble helt rørt jeg nå.

    SvarSlett
  3. Gøy å lese! Blir jo forandring for Nora, men siden hun kjenner noen om går der fra før, og hun på en måte er kjent der, blir det kanskje bare tryggere for henne også? ;)

    SvarSlett
  4. Dette hørtes jo kjempebra ut.
    Det blir jo litt forandring i starten, men det går seg jo sikkert fort til :)
    Skjønner at du føler deg mye gladere nå, det høres ut som dette vil bli midt i blinken for dere, både Nora og mammaen :)

    Så flink dere er som lager mat sammen, veldig kjekt å være en liten kokk kan jeg tenke meg. Nora er supersøt og veldig flink.

    En god klem til deg.

    SvarSlett
  5. Synes jeg ser henne for meg når hun lager middag, og det var et kjempespennende navn på den retten :) Flink er du kjære "svigerdatter" !! Klem til dere

    SvarSlett
  6. Hehe, skjønte du hva vi hadde til middag?

    SvarSlett
  7. Først å fremst, hva er påsh??
    Resten skjønte jeg ;)

    Må også få skryte av deg, jeg syns du er en kjempeflink mamma som ser datteren din og hennes behov veldig godt!
    Dessuten, at hun trives i barnehagen er utrolig viktig; barna bruker såpass mye tid der at det i mine øyne er alfa omega at dere er fornøyd med den alle sammen! Så skjønner godt at dette har opptatt tankene dine mye!

    Håper situasjonen deres blir betydelig bedre nå når hun bytter barnehage.

    *klem*

    SvarSlett
  8. Så utrolig bra at dere fikk plass i den andre barnehagen. Det blir helt sikkert kjempebra!!! :D Nydelig liten kokk du har der

    SvarSlett