lørdag 24. oktober 2009

Alle gode ting er tre

Og i dag har jeg tre ting å blogge om.

Det første først. Vi var jo som jeg nevnte innom den nye barnehagen på onsdag. Jeg lot Nora ha fri fra barnehagen hun går på nå for å få bli med. Tenkte det var greit å få et inntrykk av hvordan de som jobbet der var mot Nora. Er jo tross alt hun som skal gå der.

Vi tok en rolig start på dagen her hjemme og koste oss med frokosten før vi ruslet bort. 2 minutter tror jeg vi bruker fra vi går ut døren vår til vi er fremme. Når vi nærmet oss så vi at det var noen barn ute, og når vi kom til utsiden av gjerdet stod det en barnehagetante der. Det første hun gjorde var å si til Nora "nemmen så blid du er da" (Bare på svensk da...)
Vi snakket litt sammen, og det viste seg at de barna som var ute tilhørte akkurat den avdelingen Nora har fått plass på. Barna syns det var kjempemorsomt med besøk av et nytt barn, og Nora løp av gårde sammen med noen jenter på samme alder med en gang. Alle de ansatte virket veldig profesjonelle, koselige og ikke minst veldig flinke med barna. Barnehagen skulle på tur til lekeplassen i bakgården vår akkurat den dagen, så det passet jo perfekt. Vi slo følge hjem, Nora fikk på seg dressen og fikk leke med barna en times tid.

Jeg syns barnehagen virker veldig veldig fin, gode ansatte, bra aldersfordeling osv osv osv. Den gode magefølelsen er bare forsterket, og jeg gleder meg til hun skal begynne der.

Nå har vi fått gitt beskjed til den andre barnehagen om at hun skal slutte der, og fikk bare bekreftet at det var riktig avgjørelse når vi fikk høre at de måtte bli på den midlertidige barnehagen lenger enn først antatt. Forøvrig så har hun hatt det veldig fint der de siste dagene, og på fredag ville hun ikke engang bli med hjem. Så det er jo litt trist at hun ikke skal være sammen med de barna som hun kjenner der og de flinke koselige assistentene.

Ojojoj, dette blir jo langt siden det bare var den ene tingen.

Det andre er formen min. 
Hadde legetime på torsdag. Prøvene jeg tok sist viste at alt så fint ut, både jern/jernlager, stoffskifte, vitamin d, folat osv. Og det var jo fint:)
Så ble jo det store spørsmålet hvorfor i alle dager jeg føler meg dårlig hvis alt er fint.
Legen kjente litt på nakken og ryggen min, og vi fant vel egentlig svaret der. Jeg er rett å slett så stiv i nakke/skuldre/rygg og bekken at det stenger av for blodtilførselen til armer og ben. Siden jeg er så stiv får jeg spenningshodepine, og blir selvfølgelig sliten.
Siden det fort kan være en del ventetid med fysioterapaut har jeg bestemt meg for å prøve manuellterapi. Så nå skal jeg faktisk til en av de som har behandlet Mali, blir spennende. Håper på å få time en gang til neste uke, og at det hjelper raskt så jeg slipper å gå sånn lenge. Det er forsåvidt greit til tider nå, og hodepinen er ikke helt overveldende, men slitsomt.

Og så for de som fortsatt holder ut lesingen

Nummer tre.
I dag har vi hatt barnevakt til begge jentene, "bestemor" og "tante" tok på seg oppgaven, og det har visst gått helt knirkefritt. Så da blir det kanskje ikke så lenge til neste gang vi spør dere heller....? Hehe:)

Jeg og Magnus har sett på møbler til den nye leiligheten, og jeg må jo si jeg har vært spent på hvordan det skulle gå siden vi har helt fullstendig forskjellig smak.
Vi startet på A-møbler, men kan vel ikke kalle det en suksess. Ikke for at de ikke har fine sofaer, men for at vi bare ikke på noe vis klarte å syns at noe av det den andre likte var fint. Når vi gikk ut mot bilen hadde jeg mistet en hver form for håp og var helt på gråten. Sekunder før jeg ba om å bare bli kjørt hjem og bare avlyse hele greia. Ikke nok med at vi ikke ville ha samme sofa, men Magnus ville plutselig ikke at Nora skulle få etasjeseng heller. Syns så synd på henne hvis hun måtte sove med noe over seg. Sukk...

Turen derifra gikk til Skeidar og der gikk ikke det stort bedre. Etasjesengen ble virkelig et tema, og jeg ble bare utrolig lei av hele greia. Men så jammen, på slutten fant Magnus en sofa som han likte og som jeg ikke hatet. Etter litt undersøkelse fant vi ut at trekket ikke kunne vaskes, så da bar turen videre. Det skal ikke være lett.

Lefdal tror jeg bare vi ikke snakker om, for det hadde ingen av oss noen som helst tanker om. Det får vi finne en annen dag.

Neste stopp var jysk, og når jeg fikk se at bordet jeg hadde sett på nettet var enda finere i virkeligheten ante jeg virkelig håp. Men nei, den fargen ville ikke Magnus ha. Ikke hadde de etasjeseng der heller. (Nei jeg hadde ikke gitt helt opp håpet.)

Fra jysk dro vi til bohus, og jeg syns definitivt at de hadde de fineste sofaene av de vi hadde sett. Vi gikk rundt og rundt der inne, frem og tilbake å tittet. Magnus forsvant en vei, og jeg slengte meg ned i en sofa. Så ante jeg plutselig litt håp likevel! For sofaen jeg satt i var akkurat passe stor, akkurat passe dyr, vaskbart trekk og i litt mykt stoff som Magnus gjerne ville ha, men også stilren og mørk sånn som jeg ville ha den. Var selvfølgelig ingen ulempe at det var 15% tilbud på den heller. Jeg fikk hentet Magnus, og tro det eller ei, han virket ikke avskrekket. Vi funderte frem og tilbake, tittet og tenkte. Og vet dere hva? Vi ble enige! Jeg hadde aldri i mitt liv trodd at vi skulle finne noe vi var enige om.

Nå gjenstår det bare å få kommet oss inn i leiligheten for å få tatt noen mål i morgen så vi er sikker på at den passer. Men her er altså vidunderet som førte til enighet:) Stoffet ser egentlig litt annerledes ut, men dere får jo et inntrykk. HURRA! Vi har funnet oss sofa!

Setup-edge hjørnesalong med endeavslutning, farge cortina antrasitt.



Siden vi hadde litt tid igjen fortet vi oss på Ikea for å få tittet på et bord der. Og siden vi var så godt på gli, så var vi jammen enige om det også, vi er kanskje ikke helt sikker på fargen, men det skal vi nok finne ut av. Her er bordet i den fargen vi heller mest mot.


Bordet er ganske stort og har plass til tre stoler på hver side, setter man i klaffene er det sitteplasser til minst ti personer.

Stoler derimot ble vi ikke enige om, jeg vil ha minimalistiske skallstoler i hvitt, og de likte ikke Magnus. Men det er greit, vi er hvertfall på vei, og hittil er begge fornøyd:)

Senger derimot, ja jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre jeg. Magnus vil ikke ha køyeseng, jeg vil. Men om vi skulle ende på en liten enkeltseng så så vi hvertfall to vi begge likte.

Alt i alt en veldig bra dag!

Nå sitter vakreste Nora ved siden av meg å ser på drømmehagen, og solstrålen vår Mali ligger å sover siste duppen sin. Nydeligste små jentene våre.

7 kommentarer:

  1. Godt det gikk bra til slutt da. Ingenting å si på tålmodigheten i alle fall. Jeg er imponert. Både sofaen og bordet ligner jo veldig på de du har sett på da, så helt ulik smak kan dere jo ikke ha. Nå er dere i gang, og dette er vel de viktigste tingene.

    SvarSlett
  2. Kjempebra at det gikk så bra i barnehagen, og superstilig sofa :):)

    Kommer til å bli kjempefint hos dere, det er jeg sikker på:)

    SvarSlett
  3. Og forresten veldig bra at det ikke var noe alvorlig galt med deg. Skal se du snart føler deg mye bedre!!

    SvarSlett
  4. Så fort dere var ute av døra sluttet Mali å gråte, og vi hadde en skikkelig fin dag men begge jentene. De sov samtidig i 1 1/2.Synnøve bakte kake med Nora og det ble mye kliss. men gøy :) Godt dere ikke ga opp møbler da og at dere hadde ganske god tid. Det gjelder å gi og ta i et forhold men vet av erfaring at det kan være en stor prøvelse for tålmodigheten!! Mange menn jeg vet om bare overlater alt til "damen". Høres deilig ut, men kanskje ikke ? Lykke til med møbler, barnehage og håper det er hjelp å få for hodet. Klem til dere :)

    SvarSlett
  5. Bra det ble sofa til slutt da. Kjedelig når dere har så forskjellig smak, da er det vel nødt for å bli noen diskusjoner sikkert.

    Jeg sliter med at bloggen din nesten aldri blir oppdatetert på siden min. Fortsatt står det at det nyeste innlegget er hva du fikk i tidlig bursdagsgave. Hva skal jeg gjøre, kan jo ikke gå glipp av noe? ;-)

    Håper manuellterapeaut kan hjelpe deg, jeg går også hos en nå.

    God klem

    SvarSlett
  6. Anbefaling til seng.
    Vi har en i fra Ikea, som kan deles til to enkeltsenger...
    Genialt.
    I starten lå de i etasjeseng, mens nå er de delt.
    Og kommer nok til å bytte mye på det...
    Som ett tips for å møtes på halvveien kanskje?
    Flott sofa og fint bord.
    Og godt og høre at alt gikk fint med bhg og at du kanskje blir bedre også;)

    SvarSlett
  7. Så godt å høre at legen fant ut hva plagene dine skyldtes! Håper du blir fort bra igjen nå når du får behandling!

    Det skal ikke være enkelt å finne møbler nei... Men både sofaen og bordet dere har blitt enige om var veldig fine :)

    SvarSlett