tirsdag 29. september 2009

og sånn går dagene videre

Jeg pakket barnehagesekk i går kveld, smurte matpakke, fant frem yttertøy og andre klær til alle oss tre jentene så det skulle gå fint å komme seg avgårde i tide i dag tidlig. Klokken 00.30 var jeg endelig i seng.

En time seinere var jeg oppe igjen, hvis det var så lenge en gang. Mali ville ha mat, og fant like godt ut at hun skulle ligge våken i en times tid. Ikke at det spiller så stor rolle, det er bare det at hun har funnet en helt egen måte å snakke på, det er ikke lenger søt lav goggeligo-snakk. Det er høylytt skriking hvor hun presser stemmen alt hun kan, er visst sånn hun har tenkt å snakke fremover.

Men ja, etter en time sovnet hun endelig, og jeg var i seng igjen, uten underholdende bakgrunnsmusikk.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg sov jeg, hvis jeg sier ti minutter så tror ikke jeg at jeg er langt unna. Da ropte Nora, og hva roper hun? "MAMMA MAMMA MAMAMAMAMAAAAAAAA!!!!" Jaja, jeg hadde jo ikke sovnet skikkelig enda likvel, så jeg tenker at jeg like godt kan gå selv istedenfor å vekke Magnus. Hun var innmari tørst og ville ha drikke.

Det ville hun tjue min etter det igjen også, og 20 min etter det, og etter det, og etter det og etter det, omtrent en 10 ganger. Da var klokken 04 og jeg begynte å bli rimelig møkk lei for å være ærlig. Så gikk hun over til å rope med 5 minutter imellom, det gjorde hun vel en fire fem ganger tenker jeg. Jeg trampet rimelig sur inn siste gangen, og i sengen lå det ei dyvåt lita jente som gråt sårt og strakte armene opp mot mamma. Hun hadde spydd opp igjen alt vannet hun hadde fått i seg, utover seg selv, dyna og resten av sengen. Til og med rotten var hardt rammet, og det er jo ingenting annet enn en katastrofe! (Takk og lov for reserverotte.)

Men hvertfall, så da fikk jeg henne opp, fikk skiftet og vasket henne. Stakkar lita, hun var helt forfjamset der hun stod i bare bleien. Så tok jeg henne like godt med inn i vår seng og la henne mellom oss.
Hun klynket litt og måtte sjekke at mamma lå rett ved siden av henne med jevne mellomrom, men sovnet til slutt. kl 08 våknet Mali og vekket meg og Nora også. Da hadde vi sovet en times tid alle sammen, heldigvis.

Feberen er borte så jeg tenkte hun kanskje kastet opp fordi hun hadde drukket mye og hadde slim i halsen eller noe sånt. Men så snart hun kom på beina kastet hun opp igjen, flere ganger, og fortsatt bare vann. Nattbleien var helt tørr, så tydelig at ting ikke rant gjennom. Underlige greier.

Siden har hun vært blid og glad, bare litt småsutring og ekstra mammakos, spist har hun gjort også, så hun virker jo igrunn ikke så veldig kvalm.

Nå håper jeg bare det gir seg og at hun får kommet på barnehagen i morgen, jeg er desperat etter søvn. Har hanglet litt selv også, men stort sett sluppet unna med bare hodepine heldigvis. I natt vil vi sove godt alle mann og komme tilbake til hverdagen, kryss fingrene!

Nå kommer snart bestemor å henter Nora, skal ha henne der noen timer frem mot leggetid så jeg og pappa kul får slappe av litt:)

Slenger med noen bilder av lille sjuklingen vår, og den klengete lillesøsteren (som faktisk var litt morsom å ha når man måtte være inne hele dagen).


5 kommentarer:

  1. Huff da.. Stor klem til dere fra oss! Vi krysser fingrene for at dere skal få en MYE bedre natt i natt.

    SvarSlett
  2. Barna skal være hjemme miste ett døgn etter at de kaster opp siste gang. Helst to. Kjipt, I know, men hvis ikke smitter man hele barnehagen og det er kjipt for alle de andre.

    SvarSlett
  3. Krysser fingrene for at Nora skal bli fort frisk! - og at natta skal bli god for alle. Kjenner veldig til skrikesnakkingen om natta. Sofie holder også på sånn opptil en time etter hun har fått mat på natta. Problemet er ikke bare at jeg ikke får sove, men Stella stakkar sliter med å finne søvnen i alt bråket.

    SvarSlett
  4. Blir et døgn siden omtrent akkurat når jeg leverer henne i morgen;) Men jeg tror rett og slett ikke at det var noe smittsomt, mer som i at magen hopet seg opp. For det kom bare vann opp, og i dag har det kommet to gigableier i en klasse vi aldri har sett før. I tillegg til at hun har vært helt pigg siden.

    Høres ut som om vi har det på samme måten Elisabeth, her er det Nora og Mali som vekker hverandre. Ei som skriker og ei som roper, for en gjeng:P

    SvarSlett
  5. Huff, så slitsomt, både for mammaen og Nora!
    Godt å høre at hun ikke har vært dårlig i dag!
    Sånn skriking har vi her også...
    Tydeligvis en som har oppdaget at det er han som lager den høye lyden...

    SvarSlett