fredag 7. august 2009

Tips til vasking av ull

Som småbarnsmor møter man uheldigvis på en del flekker av det ekle slaget, og når man er glad i ull sånn som meg kan det by på litt problemer.

Hittil har jeg mest erfaring med flekker som følge av tran, mat og bæsj. Bæsj og tran er definitivt verst! Tran har jeg ingen kur for, annet enn å gi tran når barnet er nakent rett før badetid på kvelden, eller for større barn å gi det før grøt med smekke på.

Men bæsj derimot, det begynner jeg å bli god på. Tips numero uno: Bæsjeflekk på ullbody som du ikke får bort? Gallesåpe fra clas ohlsson til 39,- er tingen. Jeg pleier å fylle varmt vann i vasken, legge i klærne og gni flekken med såpen. Så "glemmer" jeg klærne i en times tid, før jeg igjen gnir flekken med såpe og håndvasker de litt. Da burde flekken begynne å slippe taket. Så vasker jeg plagget på ullvask i maskin på den temperaturen det tåler.

Sannsynligvis vil flekken nå være borte, lykke til!



Skulle prosjektet over være totalt mislykket så kan du samle opp noen plagg og rett å slett farge de i en mørk farge, mer om ullfargeprosjektet mitt finner du her.

2 kommentarer:

  1. Nå bæsjer heldigvis ikke mine i ulla si lengre, men det var et problem det der. Jeg har funnet ut av ren ull, evt ull med silke er det letterste å vaske. Blanding av ull og bommull er håpløst. Bomull blir ikke rent før ved 60 grader, og det tåler ikke ulla. Jeg gav opp mine flekker til slutt. Følte jeg hadde prøvd alt. :-)

    SvarSlett
  2. Ja når dine var så små at du hadde behov for dette hadde jeg enda ikke erfart det...

    SvarSlett