fredag 7. august 2009

Tips (for anledningen sparetips) 1 og 2

Sparetips nr 1

Hjemmelagede våtservietter etter oppskrift tidligere i bloggen. 100 stk mesoft for 25kr. Å kjøpe våtservietter vil koste rundt 30kr for 72 stk. (Brukte natusan sine kjøpt på rema som eksempel her... Men pris vil jo selvfølgelig avhenge av merke.)

Altså får du en av de hjemmelagede for 0,25kr og en av de kjøpte for 0,41 kr. Det er ganske stor forskjell! Høres kanskje ikke mye ut, men i lengden blir det faktisk det. For ikke å glemme at de hjemmelagede er veldig gode, og trolig bedre for barnet. Hvertfall har man helt kontroll på hva de inneholder.
Med to barn i huset så går det rimelig mange våtservietter her på en uke, så dette sparer oss raskt og enkelt for litt penger.

Hvis jeg tipper bruker vi 100 våtservietter i uken. Med de hjemmelagede vil det da koste oss 25kr i uken, og 1300kr på et år. Kjøper vi våtservietter vil det koste oss ca 42kr i uken og 2166kr i året.

Det er 866kr i forskjell det på et år. De pengene bruker jeg heller på noe annet gitt:)

Det beste er jo selvfølgelig å bruke vaskeklut istedenfor for de som vil det.

Sparetips nr 2

Bleier fra rema. Disse bleiene er super, og til og med miljømerket med svanen, så ikke bare billig, men et fornuftig valg også.

Klar for regnestykke?

1pk libero bleier i str 5 koster 49kr for 27 stk, rema sine bleier koster 32kr for 50 stk.
Altså 1,8kr for en liberobleie, og 0,64 for en landlordbleie.

Vi bruker en del bleier her i huset med 2 små, på en uke vil jeg tro vi bruker rundt 84 bleier. Bruker vi libero sine vil det koste oss 151kr i uken, og 7862kr i året. Bruker vi landlord sine vil det koste oss 54kr i uka, og 2795kr i året.

Det er altså 5067kr i forskjell på et års bruk! Det er mye penger, og som med våtserviettene, de bruker vi heller til noe annet:)



Det beste er selvfølgelig å bruke tøybleier, men dette er et godt alternativ.

Så spør du kanskje deg selv hvorfor jeg driver å regner på sånt i sommervarmen? Jo, jeg ble inspirert av en venninne (som selv vet hvem det er...) å finne ut hva som var billigst, og hvor mye man sparte. Så skulle jeg egentlig ryddet å vasket her, men det frister lite.

Men vips, her har dere en måte å spare nesten 6000kr på et år. Kanskje man kan ha det i ekstra penger til en ferietur eller noe annet gøy?

Jeg er ikke gnien, bare Ålesunder:)

11 kommentarer:

  1. Veldig bra at du har regnet på det! Med Rimibleiene sparer man jo nesten ikke på å bruke tøybleier...ikke si det til noen.. hehe.

    SvarSlett
  2. Hehe, nei det er jo nesten fælt. Miljømerket er de også! :D

    Men de kan jo ikke konkurrere med tøybleiene utseendemessig da, der er de jo definitivt kulest ;D Nesten så jeg har lyst å kjøpe et par bare fordi de er så fine. *prøver å styre meg*

    Men ja, mye penger å spare her!

    SvarSlett
  3. Ang. våtservietter så bruker vi kun dette på tur her, bleieskift hjemme skylder vi hele rumpestumpen i vasken med en dæsj olje - mye mer effektivt enn våtservietter ;)

    Ang bleier så vil jeg si at pris i en del tilfeller har noe å si. Når snuppa var nyfødt syns jeg pampers var helt OK (de la seg bedre rundt kroppen hennes), men etterhvert som hun ble større sverger jeg til Libero! (Har hatt billigbleier på henne hos mamma og det har sjelden vært noen suksess...)

    Så her er jeg faktisk litt trofast :)

    Men et artig regnestykke i sommervarmen ;)

    SvarSlett
  4. Ja å skylle under vasken funker sikkert fint, men det har jeg aldri fått helt dreisen på. Når jeg tenker meg om tror jeg egentlig ikke at jeg har prøvd heller. Men jeg kan ikke tro at all bæsjen ville forsvunnet bare ved skylling.

    Det er selvfølgelig litt forskjell i passformen på bleiene ja. Men jeg syns Landlord sine er gode, og de holder tett. First-price bleiene derimot syns jeg ikke er like gode...

    SvarSlett
  5. Jeg bruker Libero sine papirkluter jeg. Skyller de bare i vann og kaster de etter bruk. Hygienisk og fullstendig fritt for kjemikalier. Jeg er veldig skeptisk til bruk av vanlige våtservietter og bruker det kun nå vi er ute på tur det vann ikke er tilgjengelig.

    SvarSlett
  6. Det er de vi brukte før Anne Sofie, men syns de var så innmari stive nå når Mali er så lita. Brukte det fra start med Nora, men følte det var for hardt til den lille søte rumpa til Mali :P

    SvarSlett
  7. Interessant det med bleiene!! Her går det usannsynlig mye bleier med tre bleiebarn i huset. Bruker libero og kjøper de på Kiwi. Der får vi jo hver 4. gratis. Har gjort det sånn at jeg tar den som blir gratis til Mathea for hennes bleier er en del dyrere enn str. 3 som vi bruker til tvillingene. Vet du hvor du sparer på bleiene til Mali? Vi er nødt til å bruke up-and-go til Mathea, ellers tar hun den bare av seg, men til tvillingene er jo Landlord-bleiene verdt å teste!!

    SvarSlett
  8. Mener du hva jeg sparer på Mali sine bleier?

    0,57,- pr remableie og 1,09,- for libero (med bleieavtale på Kiwi) 1,45,- uten.

    Jeg beregnet 7 bleier i døgnet på Mali, men er muligens flere.

    Da blir det på en uke med remableier 27,93,- et år 1452,-

    En uke med liberobleier 53,41,- et år 2777,-

    Altså en forskjell på 1325,- på et år ser det ut som. Så kan jo du gange det med to.

    Vi bruker forøvrig slike bleier til Nora også. Hun vil gjerne ta av bleien, men hun har begynt å få truse over, så slipper vi det problemet. Kanskje det kan funke for dere også?

    (Må legge til at jeg er trøtt og surrete i dag, så kan være feil i regnestykket mitt...)

    SvarSlett
  9. På Rema koster Pampers nr 3 24 kr for en pakke med 31 bleier. Mye billigere en tilsvarende pakke med Libero - 46,90.

    Dessuten har jeg funnet ut at Euroshopper (rimi/Ica) sine papirkluter er myyye mykere en Libero sine. En pakke med 250 papirkluter koster 35 kr (om jeg husker rett...).

    Takk for tipset om Landlord-bleiene. Blir nok å teste de ut når vi skal starte med nr 4 bleier ;)

    SvarSlett
  10. Jeg bare suger til meg all nyttig info her!! :)
    Men hærrrlighet, Mali bruker 7 bleier i døgnet? Kanskje mer?? Og jeg har planlagt tøybleier; men det er jo umulig å holde tritt med vasking av disse hvis ungen bæsjer ut 7 bleier i døgnet??? Vurderer Landlord tipset Siv.

    SvarSlett
  11. Nå er Landlord-bleiene kjøpt inn og jeg synes de virker veldig bra! Ingen lekasjer foreløbig iallefall. Tusen takk for tipset! Har liksom bare kjøpt Libero av gammel vane...

    SvarSlett