lørdag 1. august 2009

God morgen:)

Skulle egentlig blogge litt å går kveld, men når jeg kom så langt at jeg fikk tid var jeg stuptrøtt og hjernen bomull, så jeg utsatte det like gjerne til i dag. Magnus stod opp tidlig i dag med Nora som våknet 06! Jeg og Mali sov videre til 09.30, da var jeg sikker på at klokken var langt over 12 siden jeg følte meg så uthvilt. I morgen er det magnus sin tur til å sove lenge:)

Jeg må fortelle om turen vår med jentene til manuellterapaut. Som mange av dere allerede vet hadde Nora KISS som liten, og fikk ikke diagnosen før hun var over 6 mnd. Jeg sverget for meg selv på at skjedde det samme med Mali så skulle jeg være superrask til å få henne undersøkt. Så når det ble litt krøll her en uke så ringte jeg like så godt å bestilte en time med det samme. Først var vi hos en manuellterapaut på Oppsal, han rådet oss videre til å ta kontakt med Marc De Decker på Barneklinikken (www.barneklinikken.com) Jeg forhørte meg også angående Nora, og om hun kanskje burde vært på en etterkontroll. Så vi fikk time til begge to samtidig.

Vi startet med Mali, først spurte han en del om hvordan hun var, hvordan fødselen var, om hun måtte ta i mye når hun skulle bæsje osv. Så undersøkte han henne, og behandlet med det samme. Hos henne fant han en blokkering i øvre nakkeledd (KISS) og en liten låsning i bekkenet.

Så var det Nora som skulle til pers, hun syns ikke det var så stas, og spesielt ikke når han bøyde nakken hennes. Han behandlet henne også med det samme. Hos henne fant han litt som hang igjen i nakken fra KISS, og en liten låsning i ryggen (tror jeg det var...)

Vi fikk med henvisning til fysioterapaut på helsestasjonen til begge to, og skal gå der for å trene. I tillegg skal vi tilbake til han med begge to om 6 uker.

Det kan virke som om grunnen til at barna våre får KISS er at jeg har raske fødsler som stopper litt på slutten pga mangelen på pressrier. Når de da blir stående fast så lenge som de begge har gjort så blir det hardt trykk på hodet/nakken, som kan føre til KISS. Han fortalte at under en vanlig fødsel vil presset de får mot hodet tilsvare ca 200kg, når de da blir stående fast sånn som mine har gjort på slutten øker presset, og det kan føre til KISS.

Før vi reiste hjem fikk vi beskjed om at de kunne reagere på behandlingen, enten ved å bli rolig å sove ekstra mye, eller å bli urolig. Dette kan vare fra en dag til en uke.

Når vi reiste derifra var Nora helt stille, og det var hun vel omtrent helt til vi kom hjem. De som kjenner henne vet at det er slettes ikke normalt for henne å være.
Mali var trøtt, så hun fikk legge seg med en gang vi var hjemme. Jeg skulle ut på rommet vårt å hente noe, og der lå hun og prompet å prompet i minst 5 min i strekk. Etter det avsluttet hun med tidenes bæsjebleie, jeg har aldri i mitt liv sett makan. Og siden da har hun prompet og bæsjet i ett sett, det har vært helt annerledes enn hun vanligvis er.
Jeg la henne på magen for å trene litt senere på dagen, og da løftet hun seg så høyt opp som hun aldri har gjort, og lå sånn leeenge uten å klage i det hele tatt. I tillegg har hun vært superblid, og skravlet mer enn hun vanligvis gjør. I dag var det til og med like før jeg fikk lurt ut en liten latter fra henne. (Film kommer så snart jeg får lagt inn) Så det har tydelig skjedd noe her.

Til alle andre som kunne tenke seg å få undersøkt barna i forhold til KISS, kan jeg varmt anbefale Marc de Decker på barneklinikken. Det var helt tydelig at dette kunne han virkelig godt. Alle som har småbarn burde igrunn ta en titt på nettsiden deres www.barneklinikken.com og kjenner du igjen noen av symptomene ville jeg fått det undersøkt. Det er raskt gjort, og skulle han finne noe er ofte en behandling nok, og vil gjøre det første leveåret så utrolig mye bedre for både foreldre og barn.

4 kommentarer:

  1. Så bra at du tok kontakt så tidlig!! Jeg har også stor tro på manuellterapeut! Stella her hadde det trangt i magen på slutten. Hun lå festet i bekkenet, mens Sofie breiet seg og presset henne helt ut til den ene siden. Og når man ligger sånn i noen uker er det ikke rart at hun sliter med nakken og diverse. Så her har vi fått oppfølging hos manuell- og fysioterapeut siden fødselen. Vurderer å få Sofie sjekket også selv om hun er verdens blideste unge og ikke virker særlig plaget. Det er bare det at hun nekter å ligge på magen. Hun stanger med hodet i matta og er illsint.

    SvarSlett
  2. Jeg ville nok sjekket henne også hvis jeg var deg. Mali er jo bare rolig og virker fornøyd hun også. Er nok ikke alle som klager like høyt, hun er nok en litt annen type enn storesøsteren sin:) Det med at hun ikke vil ligge på magen kan vel være et tegn. Mali ble jo som jeg skrev over veldig mye mer tålmodig i mageleie med en gang

    SvarSlett
  3. Så effektivt å komme til og få gjort behandling da! Bra du fikk dem undersøkt. Synes jeg ser for meg tidens bæsjebleie. Her har vi også hatt et par store i det siste, ikke bare mange små.

    SvarSlett
  4. Så koselig å se at du titter innom frosken:)

    SvarSlett